Det är i samband med att statistiken för året vi nyligen lämnat presenterats som Mobility Sweden även lyfter förväntningarna för det nya året. Och det ser dystert ut.
240 000 nya personbilar under 2024 tror Mobility Sweden att vi kommer att få se registreras. De senaste tio åren är snittet på antal nyregistrerade bilar 326 000 stycken per år. På grund av det knapra ekonomiska läget vi är i nu, påbörjas det nya året med historiskt låg orderingång och sjunkande antal beställningar.
Ett fall på omkring 17 procent på personbilsmarknaden är vad Mobility Sweden ser som troligast under 2024. Och det är från redan låga siffror. Ett sådant tapp skulle innebära att resultatet blir det sämsta sedan finanskrisen 2008-2009.
Däremot är det inte lätt att bedöma när konjukturen vänder. Något som drastiskt skulle påverka resultatet för 2024.
Även elektrifieringen går mot mörkare tider
När 2024 års resultat ska summeras i början av nästa år tror Mobility Sweden att vi kommer få se en marknadsandel på 35 procent för elbilarna, ett fall från 39 procent 2023.

”Regeringens klimathandlingsplan ger inte den säkerhet och tydliga riktning framåt som branschen velat se”, skriver Mobility Sweden. Det är dock en mycket svag efterfrågan hos privatkunder som är den främsta anledningen till de låga förväntningarna på elektrifierngen 2024.
Visserligen är regeringens vilja att satsa på laddinfrastruktur bra för elbilsmarknaden men den främsta anledningen till att privatpersoner väljer bort elbilen är inköpskostnaden.
– Vi ser i våra undersökningar att det är priset, där den borttagna klimatbonusen har bidragit, som är de främsta skälen till att skjuta upp bytet till elbil. Laddinfrastrukturen upplevs som ett allt mindre problem, säger Mattias Bergman på Mobility Sweden.