Hoppa till innehåll

Modelloffensiv från SsangYong!

SsangYong laddar med en modelloffensiv som ska få (väst)världen att häpna: 20 nya modeller inom fem år. Med dieselhybrider och i segment där sydkoreanerna aldrig tidigare prövat lyckan. Först ut i SsangYongs modelloffensiv blir nya generationen av Chairman, som ska konkurrera med lyxmodeller från BMW och Mercedes. För oss nordbor är SsangYong mest kända för […]

SsangYong laddar med en modelloffensiv som ska få (väst)världen att häpna: 20 nya modeller inom fem år. Med dieselhybrider och i segment där sydkoreanerna aldrig tidigare prövat lyckan.

Modelloffensiv från SsangYong!

Först ut i SsangYongs modelloffensiv blir nya generationen av Chairman, som ska konkurrera med lyxmodeller från BMW och Mercedes.

För oss nordbor är SsangYong mest kända för att bygga familjekombi och fyrhjulsdrivna suv-modeller. Oftast med drivlinor från Mercedes-Benz. Och inte sällan med mer eller mindre häpnadsväckande formgivning.

Nu ska det bli ändring på det.
Redan vid Genève-salongen avslöjade SsangYong lite i skymundan sin nya drivlina med dieselhybridteknik. 25-30 procent bättre bränsleekonomi och avsevärt minskade utsläpp utlovas. Paketet använder en 30 kilowatts elmotor som parats ihop med en modern, direktinsprutad dieselmotor. SsangYong har själva utvecklat såväl den ”Torque Split Device” (TSD) som styr e-motorn samt kontrollenheten för hybriddriften (HCU).

Den nya dieselhybriden blir en av hörnpelarna i den nya modelluppställning som ska omfatta 20 nya fordon, byggda på fem plattformar. Att utveckla alla dessa modeller kommer att kosta 1,9 miljarder Euro under åren 2009-2014. I paketet ingår fem nya motorer och möjligen ett förnyat samarbete med Giugiaros Italdesign (som formgav Rexton).
– Jag har sett en del och kan bara säga att jag är mycket upphetsad inför vad som kommer. Vi kommer att kunna tävla på allvar i nya marknadssegment, säger Paul Williams, vd för den brittiska importören Koelliker UK.

Vilka nya segment det handlar om får vi inte veta. Klart är att SsangYong – precis som alla andra – sneglar åt flera håll. Ett första tecken på detta är lyxbilen Chairman, som ska konkurrera med BMW och Mercedes på den koreanska marknaden.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.