Från 1 januari 2027 kan det bli ännu dyrare att parkera fel, i varje fall för någon.
Enligt en ny vägledning från Skatteverket ska moms börja tas ut på olika typer av avgifter, som kontrollavgifter på tomtmark och felparkeringsavgifter på gatumark, enligt DN.
Men vem som ska betala den extra kostnaden är långt ifrån självklart. Bakgrunden är en EU-dom från 2022 som klassar vissa p-böter som en form av tjänst, och därmed momspliktig.
Domen har nu lett till att Skatteverket slagit fast att moms ska läggas på även dessa avgifter i Sverige – i vissa fall.
– Om aktörerna vill ta höjd för momsen genom att höja avgifterna, påverkar det såklart bilisterna, säger Pia Kjell, momsexpert på Skatteverket.
Läs också: Främsta orsaken till p-böter är inte felparkering
Osäkert vem som får stå för notan
Enligt lag får en p-bot inte överstiga 1 300 kronor. Om momsen inkluderas i det beloppet, kan det innebära att parkeringsbolagens faktiska intäkter minskar.
Revisionsfirman Deloitte anser att det är fastighetsägare och p-bolag som får ta smällen:
– Det får förutsättas att det inte går att övervältra momsen på parkeringskunderna, skriver Deloitte i sin analys.
Enligt deras tolkning är det i dag inte tillåtet att lägga på ytterligare avgifter utöver det fastställda beloppet.
Om 1 300 kronor är maxgränsen, innebär det att cirka 260 kronor av det blir moms, vilket minskar bolagens marginaler.
Kommuner kan pressa upp nivåerna
Stockholms stad ligger redan nära taket, med avgifter mellan 900 och 1 300 kronor.
Josefine Mittermaier på Trafikkontoret säger att eventuella justeringar är en fråga för politikerna:
– Både de lägre nivåerna och maxbeloppet kan behöva ses över, säger hon.
På branschorganisationen Svepark är man kritisk. Vd:n Louise Bill tycker att förändringen borde ha gått via riksdag och regering.
– Vi tycker det här är konstigt. Svepark kommer hjälpa medlemmar att begära förhandsbesked från Skatterättsnämnden, säger hon.
Det är först från 1 januari 2027 som momsplikt på parkeringsböter och tilläggsavgifter börjar gälla.
Enligt Skatteverket har branschen efterfrågat omställningstid, och därför skjuts införandet upp.
Läs också: Obetalda böter och avgifter kan ge körförbud – även efter ägarbyte