BMW har valt att ställa ut Concept CS på Moskva-salongen och det är ingen tillfällighet. Här i Ryssland finns kunderna och nu syns det tydligt att bilen börjar närma sig produktionsfärdigt skick. ”Klar 2010” säger BMW:s representanter på plats.
BMW CS är en riktigt stor bil, det inser man vid första närkontakten. Bredden är nästan två meter och längden 5,1 meter! KLICKA FÖR STÖRRE
Den stora ”Concept CS” premiärvisades förra året i Shanghai och nu har BMW valt att ställa ut konceptbilen ännu en gång, på den nyligen öppnade bilsalongen i Moskva. Därmed har den ryska mässpubliken, som beräknas bli 1,5 miljoner personer (!), en god chans att titta närmare på en ny BMW-modell som snart är färdig för serieproduktion.
Den ryska bilmarknaden lever ett helt eget liv med en utveckling som knappast kan sägas vara parallell till den i övriga Europa. I Ryssland är ”miljöbil” ett okänt begrepp och istället är drömbilen en stor, lyxig suv med minst åtta cylindrar. Bränslesnåla dieslar finns inte heller och bensinmodeller dominerar fullständigt med cirka 95 procent av personbilsmarknaden. Med andra ord passar en bjässe som BMW CS perfekt i Ryssland.
Konceptbilen ser väldigt ”färdig” ut för att vara en utställningsbil. Visst kommer utseendet att förändras något innan bilen är helt redo för lansering, men knappast speciellt mycket. KLICKA FÖR STÖRRE
BMW:s Concept CS är en rejält stor vagn och det inser man vid första närkontakten. Stora bilar kan ofta se klumpiga ut men bredden (198 cm) och den låga takhöjden (136 cm) gör att CS ger ett maffigt intryck i verkligheten. BMW:s mässpersonal ville inte avslöja några närmare detaljer om den färdiga bilens utseendet men när man tittar på dörrfalsar, plåtens pressning och den fina karosspassningen inser man kvickt att det här är ingen handbyggd konceptbil utan ett förserieexemplar som är mycket nära den produktionsmässiga modellen.
Nya CS ska bygga på samma tekniska plattform som nya generationen 7-serie, vilket förklarar den snabba utvecklingstiden. I början av året bekräftade BMW att Concept CS ska bli verklighet och angav då 2011 som året för lansering. Men BMW:s representanter sa 2010, kanske blir det premiäråret och sedan startar leveranserna året därpå.
Även inredningen ser förvånansvärt färdig ut, för att vara en konceptbil. Tekniskt bygger CS på nya 7-serien, vilket förklarar den snabba utvecklingstakten. KLICKA FÖR STÖRRE
Några fakta om motorer eller transmission fick vi inte vid första presentationen i Shanghai, 2007. BMW:s representanter ville inte heller fördjupa sig i ämnet och berättade helt kortfattat att konceptbilen i Moskva har motor och drivlina, men det är bara för att göra den körbar och lättare att hantera. Concept CS får sannolikt dela drivlina med nya 7-serien och förmodligen också de kommande M-modellerna av X6 och X5 som BMW utvecklar. Med tanke på nuvarande miljödebatt borde BMW även ha något hybridtänkande med som alternativ, sannolikt även någon stor och snål dieselmotor. Den åttastegad automatlåda från ZF med start-stopp-teknik borde också vara självklar.
Målsättningen med modellen, enligt BMW själva, är att kombinera egenskaperna från den klassiska Gran Turismo vagnen med de från en riktigt sportig bil. I det lilla segment den kan sägas passa in i ser vi konkurrenter som kommande Porsche Panamera (2009) och Aston Martin Rapide (2009) men även Mercedes CLS och CL i sina AMG-utföranden.


