Hoppa till innehåll

Absurda starten i MotoGP – Márquez sprang från pole position

En regnskur inför USA:s GP utlöste kaos – med VM-ledaren Marc Márquez springandes från gridden i sista sekund.

MotoGP USA 2025 fick en närmast farsartad inledning. Inför huvudracet i säsongens tredje deltävling på Circuit of the Americas rådde stor osäkerhet kring vädret. En regnskur drog in strax före start och gjorde banan hal – så pass att säkerhetsbilen, en BMW M5, sladdade av redan innan loppet hade börjat.

Förarna körde sina besiktningsvarv på regndäck, men banan torkade snabbt upp. Från sin pole position sprang Marc Márquez plötsligt tillbaka till depån för att byta till motorcykeln med torrdäck. Flera andra förare följde efter – och förvirringen var total.

Tävlingsledningen avbröt startförfarandet och meddelade att starten skulle skjutas upp.

”Det är här dramat börjar”

Andreas Mårtensson förklarar i senaste avsnittet av MotoGP-podden vad som egentligen hände:

– Márquez väntar in i det sista och tar beslutet lite för sent. Det är tre förare som redan har valt torrdäck – Binder, Bastianini och Guevara. Márquez chansar på att få med sig fler, säger Mårtensson.

Förhoppningen? Att fler än tio förare skulle följa med in i depån. Enligt tidigare situationer, bland annat Argentina 2018, kan det i så fall leda till att en ny startprocedur införs.

I Argentina stod Jack Miller ensam kvar på torrdäck medan övriga startade från depån. Efter det ändrade man reglerna för att förhindra att föraren som gör rätt val hamnar i underläge.

– Márquez vet vad han gör. Han försöker få till ett nytt startförfarande utan att få ett straff. Men det är oklart om reglerna tillåter det när man springer från gridden före uppvärmningsvarvet, fortsätter Mårtensson.

En grupp personer står samlade kring en motorcykel. (AI text)
Marc Márquez diskuterade däckvalet med sitt team på gridden – bara minuter innan han plötsligt övergav hojen och sprang till depån. Foto: Steve Wobser / Getty Images

Gränsfall i reglementet

Reglerna säger att förare som byter till en motorcykel med annan däcktyp innan start får stå kvar på sin ursprungliga plats – men ska tilldelas ett genomkörningsstraff. Undantaget är om fler än tio förare gör samma sak, då kan tävlingsledningen välja att införa ett nytt startförfarande.

– I det här fallet valde tävlingsledningen att skjuta upp starten på grund av röran på gridden. Det är ett beslut de har rätt att ta av säkerhetsskäl, oavsett vad reglerna säger, menar Mårtensson.

Men hade racet startat som planerat, tror Mårtensson att Márquez och de andra som bytte hoj på eget bevåg hade fått genomkörningsstraff.

– Det här är inte något som ska löna sig. Det är därför man har kvar genomkörningsstraff i såna här lägen, även om man försökt ersätta det med den mildare ”långrundan” i andra fall.

Tävlingsledningen får kritik

Beslutet att rödflagga och tömma gridden helt möttes av viss kritik. Flera menar att tävlingsledningen istället borde låtit de förare som stod kvar med rätt däckval behålla sina startpositioner, medan de som lämnade borde fått sina straff.

– Det blev orättvist. De som gjort rätt från början straffades. Hade man väntat en minut till hade gridden varit fri, säger Mårtensson.

Kaoset förstärktes av att Maverick Viñales fick problem med sin cykel och försökte backa tillbaka den till depån – samtidigt som mekaniker sprang med cyklar och däckstöd åt sina förare i fast lane.

– Det kunde blivit vad som helst. Det var nära att bli farligt, och det var nog därför tävlingsledningen agerade så snabbt, säger Mårtensson.

Francesco Bagnaia firar segern i MotoGP USA 2025 genom att äta en varmkorv framför fans och fotografer.
Francesco ”Pecco” Bagnaia firade årets första seger – med en varmkorv inför jublande publik. Foto: Steve Wobser / Getty Images

Márquez satte tonen – men föll bort

Márquez hade varit snabbast i alla kval, sprintar och race under säsongen – och var återigen den som satte tonen. Efter omstarten tog han ledningen i loppet, men körde omkull senare i racet och tvingades bryta på grund av en skadad motorcykel.

– Det är ändå han som styr det här. Hade det varit någon annan som sprang, hade kanske ingen följt efter. Márquez vet att alla tittar på honom, säger Mårtensson.

Stallkamraten Francesco Bagnaia var den som tog tillfället i akt och vann racet.

Trots att Márquez lämnade banan poänglös var det ändå han som inledde en av de mest dramatiska och omdiskuterade starterna i MotoGP:s moderna historia.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: YouTube (Skärmdump)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.