Hoppa till innehåll

Motorbyte på 42 sekunder – en omöjlighet?

Hur snabbt kan ett motorbyte ske? Frågar du din verkstad tar det rätt många timmar och kostar därefter. Men vad sägs om att få in en ny motor på 42 sekunder och köra därifrån?

Enligt Fords reparationsbeskrivning ska ett motorbyte i sån här Escort ta 3,1 timmar. Men i denna gamla BBC-goding från YouTube visar fem ingenjörssoldater från UK Royal Marines att ett motorbyte kan ske på 42 sekunder. Just det, 42 sekunder!

Den ”regel” man satt upp för detta rekord är att motorn slås av, motorbyte sker och sen ska bilen köras för egen maskin tio meter. När bakhjulen passerar linjen stoppas klockan.

Hur är det då möjligt? Uppenbarligen har man skapat en del genvägar, som att till exempel använda en lös motorhuv. Bränsleledningar kopplas förmodligen varken ur eller in men den bensin som finns i förgasaren räcker för tio meter. Växellänkaget monteras inte men ettans växel ligger i och det är allt som behövs, man behöver bara hänga på kopplingsvajern.

Något kylvatten verkar man heller inte bry sig över, men återigen behövs det inte på den korta sträckan som ska köras. Motorfästen? Nja, motorn ligger nog mest på plats.

Ett litet mysterium är hur man får på drivaxlarna på den framhjulsdrivna Escorten. Förmodligen någon fiffig idé även här och om man låser diffen i förväg skulle det räcka med en drivaxel för att spara tid. En del genvägar, alltså, men det blev ju bra TV!

Och när vi ändå är inne på ämnet kan vi inte undanhålla er en annan gammal goding på YouTube: ”Hur man byter fläktrem på en VW på fem sekunder”. Det gäller att hålla fingrarna i styr, men som vi ser är det möjligt med rätt teknik.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.