Mazda vill minska sitt utbud av bensinmotorer och samtidigt sänka förbrukningen. Svaret på den ekvationen stavas Skyactiv-Z – en ny generation bensinmotorer som efterträder dagens.
Dagens Mazda MX-5 säljs med en 1,5-litersmotor på 132 hästkrafter i Europa med en större version på 2,0 liter och 182 hästar i USA.
Om nästa generation MX-5 kommer att ha olika cylindervolym i Europa och USA är ännu inte känt. Men Motor1 rapporterar att kommande MX-5 får en fyrcylindrig 2,5-liters Skyactiv-Z-motor utan turbo i USA.
Det råkar vara precis samma volym som Kia:s nyutvecklade bensinmotor som ska leverera upp till 300 hästkrafter med turbo.
Mazdas motor kommer inte att få någon turbo, men ska ändå upplevas som kraftfull.
– Kraften är mycket bra, och bränsleekonomin kommer att vara mycket bra, säger den tekniska chefen Ryuichi Umeshita till Road & Track
Läs även: Skippa avgaserna – konvertera Mazda Miatan till eldrift

Den lågra bensinförbrukningen ska åstadkommas genom att balansera förhållandet mellan luft och bränsle. Mazda kallar detta för λ1 (Lambda 1). Förhållandet ger något lägre effekt än dagens lösning och därför behövs den större cylindervolymen.
Kolla in: Film: Alriks sommarfynd – körglada Mazda MX-5 Miata
Samma storlek, mer effekt och lägre vikt
Mazda vill göra MX-5 ännu lättare än idag.
– Det viktigaste för MX-5 är att den är lätt, och det näst viktigaste är att den är lätt, säger Umeshita och tillägger att det inte blir några stora förändringar i storlek och att den manuell växellådan blir kvar.
Mazda har tidigare sagt att Skyactiv-Z-motorerna ska ha premiär i slutet av 2027 och att de ska klara Euro 7-kraven och motsvarande nordamerikanska utsläppsregler. En ny Mazda MX-5 kan därför dröja till 2028.
Kolla in: Film: Förnuft & Känsla kör Mazda MX-5 30th Anniversary