Trafikverket har genomfört mätningar vid 31 platser runt om i landet under 2019. Mätningarna har gjorts utan att fordonen behövt stanna.
Ökning med 80 procent
Undersökningen visar att andelen tunga fordon med överlast ökat kraftigt under de senaste fem åren. Vid motsvarande mätning 2014 var 25 procent överlastade, året efter var andelen 35 procent och 2019 hade nästan hälften, 45 procent, överlast. Det är en ökning med 80 procent på fem år.
Att många fuskar med mängden last får flera olika konsekvenser. Förutom försämrade köregenskaper och därmed ökad olycksrisk så innebär det också ett ökat slitage på vägbanorna.
På vintern fastnar många överlastade lastbilar i uppförsbackar och lastbilar med släp hamnar lätt på tvären över körbanan. Båda sakerna orsakar stopp i trafiken och ger restidsförluster.
Fusket innebär också att konkurrensen snedvrids.

Kräver fler trafikpoliser
Det är trafikpolisens uppgift att kontrollera den tunga trafiken för att hålla nere andelen fordon med överlast. I början av 1980-talet fanns nästan två tusen trafikpoliser i Sverige – i dag är de några hundra.
– Det är hög tid att prioritera polisens arbete för trafiksäkerheten och framför allt när det gäller kontroller av tung trafik. Trafikverkets mätningar visar på hur allvarlig situationen är, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige.