Det regeringen försöker säga är att A-traktorkulturen i sig är räddad, men i en ny juridisk form.
EU-parlamentet har röstat igenom ett nytt körkortsdirektiv där det finns en ny behörighet, B1, för unga förare mellan 16 och 18 år.
Eftersom svenska politiker vill fasa ut A-traktorer och mopedbilar har de slagits inom EU för en 15-årsgräns för B1-körkortet. De har lyckats få igenom att enskilda EU-länder får besluta om en 15-årsgräns.
På så sätt kan B1-bilar som får gå i 45 km/h i praktiken ersätta långsammare A-traktorer och osäkrare mopedbilar.
Det blir enklare att konvertera en personbil till B1-bil än till A-traktor, men körkortsutbildningen blir mer omfattande.
Läs även: Då försvinner både A-traktorer och mopedbilar
Ska bli enklare att göra A-traktor till B1-bil
Transportstyrelsen har lovar att förenkla reglerna för att registrera om en A-traktor till personbil (B eller B1). Den får dock väga max 2,5 ton för att registreras om B1. Utan omregistrering kommer A-traktorn inte få köra in mer än 30 km/h.
– Du kommer inte få köra en A-traktor i 45 km/tim, säger Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson och hänvisar till reglerna för traktorer som säger att det bara är B-traktorer som får köra över 40 km/h. Och de kräver 18 år och B-körkort
Läs mer: Transportstyrelsen: ”Du kommer INTE få köra A-traktor i 45 km/h”