I början av 2023 varslade Nevs i Trollhättan 320 av sina 340 anställda. Nu varslas resterande tjugo, 13 tjänstemän och sju metallarbetare.
– Vi tänker inte kasta in handduken direkt för det. Nu jobbar vi för att sälja Emily och Pons och för att hitta lösningar för de anställda, även om det blir i någon annans regi, säger Nina Selander till TTELA.
Tuffa ekonomiska tider är inget nytt för Nevs, som står för National Electric Vehicle Sweden. Sedan de köpte konkursboet efter Saab Automobile 2012 har de haft svårt med intäkterna.
Under åren har de gjort en hel del utvecklingsarbete åt andra biltillverkare som dragit in pengar, men framför allt har de jobbat med två stora egna projekt som bara kostat pengar – dels en självkörande taxi kallad Nevs Pons och dels Nevs Emily GT som har en elmotor i varje hjul.

Auto motor & sport var först i världen med att köra Nevs Emily GT på allmän väg.
Elbilsutvecklaren Nevs – National Electric Vehicle Sweden – har haft det ekonomiskt tufft i princip ända sedan 2012 då företaget köpte det som fanns i konkursboet efter Saab Automobile.