Nio ET5 är 4,8 meter lång, och därmed en decimeter längre än Tesla Model 3 Performance. ET5 har fyrhjulsdrift, men saknar luftfjädring.
Effekten är naturligtvis lägre än storasyskonen ET7 och EL7 som stoltserar med 653 hästkrafter; ET5 får nöja sig med ”bara” 489 hästar. Det ger en 0-100 km/h-tid på fyra sekunder. Toppfarten är 200 km/h.
Nio ET5 har 33 sensorer i karossen, bland annat en lidar som sitter ovanför vindrutan, som ska ge viss självkörande förmåga.

Det finns två batteristorlekar att välja mellan. Det mindre batteriet på 75 kWh ger Nio ET5 en räckvidd på 456 km enligt WLTP-cykeln. Med det större batteriet på 100 kWh blir räckvidd på 590 km. Framöver ska det även komma ett 150 kWh-batteri som uppges ge 100 mils räckvidd enligt den kinesiska körcykeln.
Batterierna kan bytas på fem minuter på en Nio-station. Hur snabbt batterierna kan laddas nämner inte Nio i sitt pressmeddelande. Troligen är samma som för ET7 och EL7, det vill säga 130 kW.

Grundpriset för Nio ET5 är 556 000 kronor UTAN batteri. Ett sådant kan hyras för 1 700 kronor i månader för 75 kWh eller 2 999 för 100 kWh.
Med batteri kostar Nio ET5 från 686 000 kronor (75 kWh) respektive 796 000 kronor (100 kWh). Väljer man prenumeration är priserna 10 899 kr/mån (75 kWh) och 13 410 kr/mån (100 kWh). Som jämförelse kan vi se att Tesla Model 3 Performance kostar från 679 000 kronor.
