Makoto Uchida, som har styrt Nissan sedan 2019, väntas inom kort meddela sin avgång. Enligt japanska Nikkei Business har bilkoncernens ledning redan börjat leta efter en ersättare, med nuvarande finanschefen Jérémie Papin som en trolig interimslösning.
Avgången kommer bara en månad efter att Nissan och Honda avbröt sina fusionsförhandlingar, vilket skedde efter en maktkamp där Nissan vägrade att bli en underordnad part i ett gemensamt bolag. Men nu kan situationen ändras drastiskt.
Fusionen med Honda kan bli av – men på nya villkor
Uppgifter från Nissan antyder att sammanslagningen fortfarande är möjlig, men denna gång är det Honda som dikterar villkoren.
– Vi vet inte om det blir en helägd dotterbolagssituation, men diskussionerna kommer troligen gå i riktning mot att acceptera en investering från Honda, säger en Nissan-källa till Nikkei Business.
Tidigare kraschade affären eftersom Nissan krävde att bli behandlad som en jämbördig partner, något som Honda inte var villigt att gå med på.
Japanska tidningen Yomiuri Shimbun rapporterar att Nissan-ledningen såg Hondas krav som ”helt vansinniga” – medan experter ansåg att Nissan hade svagare förhandlingsläge på grund av sina ekonomiska problem och vikande marknadsandelar.
Hondas frustration – och Nissans ekonomiska fall

Honda var redan från början skeptiska till Nissans ekonomiska situation och ville se tydligare förbättringar innan en fusion kunde bli aktuell.
– Nissan måste få ordning på sin ekonomi innan vi kan gå vidare, sa Honda-VD:n Toshihiro Mibe tidigare i år.
Och siffrorna talar sitt tydliga språk. Nissans rörelsevinst rasade från 478,4 miljarder yen (cirka 34 miljarder kronor) under perioden april–december 2023 till ynka 64 miljarder yen (cirka 4,5 miljarder kronor) under samma period 2024.
Nettovinsten störtdök med 320 miljarder yen (cirka 22,5 miljarder kronor), en minskning på hela 98,4 procent jämfört med föregående år.
Vad händer nu?
Om Uchida avgår är det osannolikt att Nissan vänder sig till Foxconn, som tidigare spekulerats som en potentiell räddare i nöden. Istället kan Honda ta över som finansiell partner – men då på sina egna villkor.
Samtidigt genomför Nissan ett massivt besparingsprogram med målet att kapa kostnader motsvarande 30 miljarder kronor fram till räkenskapsåret 2026.
Frågan är: Är Nissans enda räddning en Honda-fusion, eller kan de klara sig på egen hand?