Efter 16 år i produktion har nuvarande GT-R (kallad R35) nått vägs ände – men en ny generation är på väg. Det bekräftade Ponz Pandikuthira, produktchef på Nissan USA, under bilsalongen i New York den 17 april.
– GT-R kommer tillbaka, utan tvekan, sa han enligt The Drive.
Den kommande modellen, som sannolikt får namnet R36, ska enligt Nissan fortsätta i samma anda som originalet: hög prestanda, fyrhjulsdrift och körbarhet i alla väder. Och framför allt – den ska kunna utmana Porsche 911 på Nürburgring, precis som R35 gjorde när den slog ett banrekord 2008.
Läs också: Begduell: Audi R8 mot Nissan GT-R
Elbilsdrömmen skrotad – hybridlösning i fokus
Planerna på en renodlad el-GT-R har skrotats. Prototyper togs fram, men enligt Pandikuthira räckte batteriet bara till ett varv på Nürburgring innan de behövde laddas.
– Det är inte en riktig GT-R om den inte klarar flera varv på full gas. Med dagens batteriteknik räcker inte elbilar till, sa han.
Nissan har därför beslutat att nästa GT-R blir en hybrid eller plug-in hybrid, med över 600 hästkrafter från en twin-turbo V6 som kombineras med eldrift. Målet är att erbjuda daglig körbarhet på el, men brutala prestanda när det gäller.
Läs också: Bästa sportbilen: Audi, Porsche, Nissan eller Jaguar?
Solid-state-batterier kan bli nyckeln
För att uppnå både räckvidd och racingprestanda planerar Nissan att använda solid-state-batterier, som utvecklas i ett nytt pilotprojekt i Japan. Dessa ska klara högre energidensitet och bättre värmehantering – avgörande egenskaper för en framtida GT-R.
– Med den tekniken kan vi ha ett batteri på bara 30 kWh, vilket räcker till vardagskörning på el, men väger lite nog för att tillåta hög prestanda på bana, sa Pandikuthira.
Lansering senast 2030 – om tekniken hinner ikapp
Nissan räknar med att R36 GT-R lanseras inom 3–5 år, i takt med att solid-state-tekniken blir produktionsklar. Ett möjligt premiärår är 2028 – vilket också sammanfaller med målet för Nissans nya batterilinje.
Fram till dess avslutas produktionen av den nuvarande modellen. Men med ett ”Godzilla 2.0” i horisonten, som både kan köras till affären på el och slå varvtider på Nürburgring, ser framtiden ljus ut för en av bilvärldens mest ikoniska sportbilar.