Hoppa till innehåll

Nissan bekräftar ny GT-R – ska slå Porsche på Nürburgring

Nissans sportbilsikon GT-R gör comeback – och målet är tydligt: att slå Porsche på Nürburgring med en hybrid.

Efter 16 år i produktion har nuvarande GT-R (kallad R35) nått vägs ände – men en ny generation är på väg. Det bekräftade Ponz Pandikuthira, produktchef på Nissan USA, under bilsalongen i New York den 17 april.

– GT-R kommer tillbaka, utan tvekan, sa han enligt The Drive.

Den kommande modellen, som sannolikt får namnet R36, ska enligt Nissan fortsätta i samma anda som originalet: hög prestanda, fyrhjulsdrift och körbarhet i alla väder. Och framför allt – den ska kunna utmana Porsche 911 på Nürburgring, precis som R35 gjorde när den slog ett banrekord 2008.

Elbilsdrömmen skrotad – hybridlösning i fokus

Planerna på en renodlad el-GT-R har skrotats. Prototyper togs fram, men enligt Pandikuthira räckte batteriet bara till ett varv på Nürburgring innan de behövde laddas.

– Det är inte en riktig GT-R om den inte klarar flera varv på full gas. Med dagens batteriteknik räcker inte elbilar till, sa han.

Nissan har därför beslutat att nästa GT-R blir en hybrid eller plug-in hybrid, med över 600 hästkrafter från en twin-turbo V6 som kombineras med eldrift. Målet är att erbjuda daglig körbarhet på el, men brutala prestanda när det gäller.

Solid-state-batterier kan bli nyckeln

För att uppnå både räckvidd och racingprestanda planerar Nissan att använda solid-state-batterier, som utvecklas i ett nytt pilotprojekt i Japan. Dessa ska klara högre energidensitet och bättre värmehantering – avgörande egenskaper för en framtida GT-R.

– Med den tekniken kan vi ha ett batteri på bara 30 kWh, vilket räcker till vardagskörning på el, men väger lite nog för att tillåta hög prestanda på bana, sa Pandikuthira.

Lansering senast 2030 – om tekniken hinner ikapp

Nissan räknar med att R36 GT-R lanseras inom 3–5 år, i takt med att solid-state-tekniken blir produktionsklar. Ett möjligt premiärår är 2028 – vilket också sammanfaller med målet för Nissans nya batterilinje.

Fram till dess avslutas produktionen av den nuvarande modellen. Men med ett Godzilla 2.0” i horisonten, som både kan köras till affären på el och slå varvtider på Nürburgring, ser framtiden ljus ut för en av bilvärldens mest ikoniska sportbilar.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Nissan

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.