Hoppa till innehåll

Nissan Leaf kostar under 300.000

Nissan Leaf, världens första massproducerade elbil, kommer att kosta 27.471 euro i Storbritannien med elbilspremien avdragen. I de flesta europeiska länder blir prisnivån ungefär densamma. Nissans elbil Leaf börjar byggas i höst i Japan och första marknaderna i Europa som får den är Portugal och Nederländerna. Nissan meddelade på måndagen det officiella priset för den […]

Nissan Leaf, världens första massproducerade elbil, kommer att kosta 27.471 euro i Storbritannien med elbilspremien avdragen. I de flesta europeiska länder blir prisnivån ungefär densamma.

Nissan Leaf kostar under 300.000

Nissans elbil Leaf börjar byggas i höst i Japan och första marknaderna i Europa som får den är Portugal och Nederländerna.

Nissan meddelade på måndagen det officiella priset för den helt nya batterielektriska modellen Leaf på de marknader i Europa där försäljningen startar.

Nissan har valt att börja lanseringen av Leaf på de marknader i Europa där regeringen förklarat att staten ger kontantbidrag till inköpet av en helt eldriven bil, samtidigt som utbyggnaden av laddningsstationer bevisligen är på god väg. Med statlig elbilspremie avdragen hamnar snittpriset under 30.000 euro, och Nissan påpekar att det är i nivå med en diesel- eller hybridbil med motsvarande utrustning. Leaf-priset avser en fullt utrustad bil med klimatanläggning, navigator, backkamera och anslutning för smartphone. Och batteriet ingår i priset.

Försäljningen i Storbritannien börjar i februari 2011, och när man räknar bort de 25 procent av bilens officiella försäljningspris (max 5.000 pund) som staten bidrar med, kostar Nissan Leaf 23.350 pund eller 27.471 euro. Det motsvarar i skrivande stund 263.734 kronor. Exklusive statligt bidrag är priset 33.353 euro.

Nissan Leaf kostar under 300.000

Leaf är femsitsig och lite större än VW Golf. Den är standardutrustad med bland annat luftkonditionering, satellitnavigator, parkeringskamera och anslutning för handfree med intelligent telefon.

Samtidigt stöttas eldrivna bilar i Storbritannien genom att de är befriade från skatt (även för företagsbilar) under fem år. Och i London slipper elbilar betala trängselavgiften.

I republiken Irland bidrar staten med 5.000 pund och Leaf kostar där netto 29.995 euro. Den är också befriad från registreringsskatt, vilken kan uppgå till 3.800 euro för en bil i C- segmentet. Försäljningen börjar även här i februari nästa år.

I Portugal är priset också 29.995 euro när den statliga premien på 5.000 euro räknats bort. Ägarna slipper här också det som kallas vägskatt. Lanseringen i Portugal börjar redan i december.

I Nederländerna börjar försäljningen också i december, och priset är satt till 32.839 euro. Här är Leaf befriad från registrerings- och vägskatt, vilket för en privatperson betyder en besparing på 6.000 euro under fem år och hela 19.000 euro under samma tid för ett företag som äger en elbil.

I slutet av 2011 kommer Nissan Leaf att vara tillgänglig på alla större marknader i Västeuropa.

Redan innan tillverkningen startat har Nissan fått in över 10.000 förhandsbeställningar från återförsäljare i Japan, USA och Europa, vilket är mer än produktionskapaciteten under det första året. På de ovan nämnda premiärmarknaderna i Europa kan man börja reservera Leaf i juli månad och senare under hösten kan man även lägga handpenning.

Även i USA har Nissan Leaf fått sitt officiella pris, som blir 32.780 dollar. Många kommer där säkerligen att nappa på Nissans erbjudande om att leasa Leaf, och då blir månadskostnaden 349 dollar, vilket ska jämföras med till exempel Honda Civic EX som kostar strax över 400 dollar i månaden.

Nissan Leaf är enligt tillverkaren "den första nollutsläppsbilen på marknaden som får ett pris inom räckhåll för vanliga konsumenter". Den första produktionen sker i Japan, men 2012 börjar den byggas även i USA och 2013 också i Sunderland i Storbritannien.

Leaf är en femsitsig bil med längden 444 cm, bredden 177 och höjden 155 cm. Axelavståndet är 270 centimeter. Batterikapaciteten är 24 kWh och batteripaketet ligger under säten och golvet. Nissan uppger räckvidden till cirka 160 kilometer. En normal laddning med 240 volt hushållsel tar cirka åtta timmar, men Leaf kan snabbladdas med högre strömstyrka till 80 procents kapacitet på 30 minuter.

Elmotorn ger 80 kW (109 hk) och 280 Nm, vilket torde innebära ganska "normala" prestanda, men Nissan nämner inget om acceleration. Toppfarten ligger runt 140 km/h.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.