Hoppa till innehåll

Nissan Leaf tar ton – för säkerhets skull

Forskare och trafiksäkerhetsexperter varnar inför elbils-boomen: tystnaden kan bli livsfarlig för gående och cyklister. Därför kommer Nissan Leaf att få specialgjorda ljud. Dock ingen V8-sång. Nissan Leaf får skräddarsytt ljud för att varna fotgängare och cyklister i allmänhet och synskadade i synnerhet. Den här veckan är 500 personer inbjudna till Nissans testanläggning Oppama i Japan […]

Forskare och trafiksäkerhetsexperter varnar inför elbils-boomen: tystnaden kan bli livsfarlig för gående och cyklister. Därför kommer Nissan Leaf att få specialgjorda ljud. Dock ingen V8-sång.

Nissan Leaf tar ton - för säkerhets skull

Nissan Leaf får skräddarsytt ljud för att varna fotgängare och cyklister i allmänhet och synskadade i synnerhet.

Den här veckan är 500 personer inbjudna till Nissans testanläggning Oppama i Japan för att få köra "marknadens första massproducerade elektriska bil", Nissan Leaf. Det handlar om media, statstjänstemän och kunder som bokat sig för en Leaf. Tillverkningen av bilen ska rulla igång i oktober.

Nissan Leaf tar ton - för säkerhets skull

Principen för varningsljudet som skickas ut i en högtalare i fronten på Nissan Leaf. Vid acceleration (från vänster i diagrammet) aktiveras ljudet mjukt när bilen börjar rulla och låter på ett visst sätt tills hastigheten är 30 km/h, varvid ljudet tonas bort. Då anses däckljudet räcka för att varna gående och cyklister. När man sedan bromsar, tonas ett lite anorlunda ljud in vid 25 km/h och upphör när bilen står helt still. När man lägger i backväxeln aktiveras ett intermittent ljud som påminner om dagens backvarning på lastbilar.

Testförarna får köra bilen och får också utvärdera de olika ljud som ska användas i Leaf och i kommande elbilar och fullhybrider från Nissan och dess lyxdivision Infiniti. Systemet är utvecklat efter fyra års forskning i samarbete med högskolor samt akustikfysiologer och beteendevetare i flera världsdelar. Till en början ansågs tystnaden hos en elbil som en tillgång – i dag ser allt fler experter den som en riskfaktor.

Det system som Nissan nu sluttestar ger ifrån sig ett ljud som sveper över ett så stort frekvensområde (2,5 kHz i den höga och 600 Hz i den låga änden) att alla människor ska höra det. Man har samtidigt undvikit frekvenser runt 1 kHz, som anses vara mest "störande". Det valda ljudet varierar också beroende på om bilen accelereras eller bromsas ­ för att underlätta orienteringen för synskadade.

Hela systemet går att manuellt stänga av. Det tystnar också vid hastigheter över 30 km/h, då bland annat däckljudet börjar ta över ljudbilden och fungera som akustisk varning för gående och andra trafikanter som inte kan se, eller tittar åt ett annat håll.

Och nej – det går inte att utrusta bilen med V8-muller. Inte än, i alla fall.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.