Hoppa till innehåll

Nissans teknik-explosion fortsätter!

Den pågående nyhetslavinen från Nissan fortsätter med en förbättrad bränslecells-stack av ”nästa generation” som dessutom blir betydligt billigare. En annan nyhet är den kollisionsfria bilen. Istället för att sprida ut nyheterna lanserar Nissan en mängd på samma gång, på bilden den kollisionsfria bilen. Anhängare av Nissan torde vara mycket nöjda för tillfället då märket fått […]

Den pågående nyhetslavinen från Nissan fortsätter med en förbättrad bränslecells-stack av ”nästa generation” som dessutom blir betydligt billigare. En annan nyhet är den kollisionsfria bilen.

Nissans teknik-explosion fortsätter!

Istället för att sprida ut nyheterna lanserar Nissan en mängd på samma gång, på bilden den kollisionsfria bilen.

Anhängare av Nissan torde vara mycket nöjda för tillfället då märket fått mycket uppmärksamhet de senaste dagarna, även hos oss på auto motor & sport. Det finns dock en fullt legitim anledning till detta och den stavas Advanced Technology Briefing, ett seminarium som pågår denna vecka och till vilket Nissan sparat ihop en hel del nyheter.
Vi har tidigare skrivit om gaspedalen som inte vill gasa av omtanke för miljön, kallat ECO Pedal System. Så sent som går kunde vi dessutom skriva om de konceptbilar i form av en elbil och en hybrid, med egen teknik, som man också visat upp. Nu har turen kommit till två till synes mindre nyheter men där i alla fall den ena kan visa sig bli väl så viktig som de tidigare.
Det handlar då om bränsleceller eller närmare den stack som består av en stor mängd sådana. Jämfört med förra generationen har effektdensiteten, helt enkelt effekten per given volym, fördubblats hos den nya stacken. Då man minskat storleken med en tredjedel (mer om det senare) innebär det att efterträdaren ger mer effekt trots sin mindre volym.

Nissans teknik-explosion fortsätter!

De som trodde att den miljövänliga framtiden skulle bli långsam får fel, 177 hk räcker långt. Detta är för övrigt inget X-Box.

Mer precist så har effekten ökat med drygt 40 procent, från 90 kW till 130 kW. I hästkrafter motsvarar det en ökning från 122 till 177 hk, Honda som i år blev först med att sälja en bränslecellsbil erbjuder som jämförelse 130 hk i FCX Clarity men då finns den tekniken å andra sidan redan ute på marknaden.
Volymen har minskat från 90 liter till 68 liter, hur Nissan får det till en tredjedel och inte en fjärdedel får de svara på själva. Kanske har man räknat med något som dessa siffror inte tar hänsyn till.
Mer intressant är ändå det som nämns kring priset. Genom att minska användandet av det kostsamma materialet platinum med 50 procent jämfört med föregående generation ska stackens totala kostnad, i kombination med vissa andra åtgärder, ha sjunkit med 35 procent.
”Om tjugo år kanske det kommer att finnas mer bränslecellsbilar (än hybrider). Det finns en tillverkare här idag som satsar allt på dessa men idag kostar det en miljon dollar att bygga en enda bränslecellsbil, även om du kan få ner det till en tiondel är det ändå en väldigt dyr bil. Och sen finns problemet med att tanka”.
Så dystert sammanfattade Nissan Europas försäljnings- och marknadschef Simon Thomas tekniken på Londons bilsalong. Den kritiken mot i synnerhet Honda ter sig lite märklig nu även om Nissan visat att man även har elbilar och hybrider, om än bara i konceptform. I slutet av detta år kommer testflottor av bilar med den nya tekniken börja köras.

Den kollisionsfria bilen är den andra nyheten och kort sagt så gissar vi att namnet lovar mer än vad bilen kan hålla. Det handlar i första hand om två nya system som vid filbyte eller backning i förväg upptäcker om en kollision är på väg att ske. Om så är fallet varnas föraren samtidigt som bilen själv kan bromsa för att undvika olyckan.
Tillsammans med en aktiv farthållare som håller avståndet till bilen framför och ett system som hindrar bilen från att vingla ur filen påstår man sig därmed ha skapat den kollisionsfria bilen. Oavsett hur sant detta är så har Nissan som mål att i den japanska trafiken halvera antalet döda eller allvarligt skadade från år 1995 till år 2015, dock bara i olyckor där företagets egna bilar är inblandade. System likt de nämnda här kan komma att spela en viktig roll för att nå dit.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.