Vi har nog alla cirkulerat i jakt på en bra parkeringsplats. Men det finns också helt olika strategier för att välja plats.
Nu har forskare vid Boston University och Santa Fe Institute räknat ut matematiskt vilket sätt som faktiskt är bäst när det gäller att leta parkeringsplats.
Målet är att hitta den optimala balansen mellan en tillräckligt bra parkeringsplats nära ingången till exempelvis gallerian eller hemmet, och tidsåtgången för att leta efter en ännu bättre plats.
Forskarna tittade på tre olika sätt att leta parkering.
• Den ”ödmjuka” föraren tar första bästa lediga plats, oavsett hur långt från entrén den är, även om det kan finnas lediga platser längre fram. Den här föraren har inga problem att gå en bit till entrén för att undvika den röriga trafiksituationen som kan uppstå närmare entrén.
• Den ”optimistiska” föraren kör direkt fram till entrén och om det inte finns någon plats där cirkulerar föraren tillbaka för att hitta bästa lediga plats.
• Den ”smarta” föraren ligger någonstans mittemellan. Den här föraren tar inte första bästa plats, utan försöker hitta en plats en bit längre fram.
Och det här kom forskarna fram till:
• Den ”ödmjuka” föraren ligger sämst till eftersom bilen oftast hamnar långt från entrén. Inte så praktiskt för den som har mycket att lasta eller har svårt att gå. ”Många bra parkeringsplatser fylls inte och de flesta bilar parkerar långt från målet”, skriver forskarna.
• Den ”optimistiska” föraren måste oftast slösa tid på att backa tillbaka – inte heller så effektivt.
• Den ”smarta” föraren som tar en plats närmare entrén, men kanske inte direkt vid entrén, vinner. Den här föraren behöver oftast inte slösa tid på att backa tillbaka, och hamnar samtidigt närmare entrén än den ödmjuka föraren.
I det här fallet har forskarna inte räknat med att de olika p-platserna kostar olika mycket att parkera på, och uträkningen är gjord i en enda ”länga” av parkeringsplatser – inte i flera rader, som oftast är fallet i verkligheten.
En av forskarna är också ödmjuk inför att verkligheten alltid ser annorlunda ut än i uträkningar: ”Om man ska vara helt realistisk är varje parkeringssituation annorlunda, och då tappar man möjligheten att förklara allt”, säger Sidney Redner vid Santa Fe Institute.
Men uträkningen kan ändå ge en indikation på vilken strategi som är bäst, och kanske väcker det också en tanke om vilken ”parkeringstyp” du själv är?