Det finns drygt 2 500 fartkameror (ATK) i Sverige. Nu har det kommit en ny modell från svenska Sensys Gatso Sweden i Jönköping som kallas Argus IV. Den har en mer avancerad radar och en mer högupplöst kamera än tidigare versioner.
Radarn kan börja mäta ett fordon på 150 meters avstånd och gör 21 mätningar per sekund. Tack vare radarns möjlighet att övervaka flera filer samtidigt kan kamerorna placeras på fler platser än tidigare. Radarn blir också mer riktad vilket gör att kameran inte utlöses av tåg som passerar intill vägen.
Förutom att kunna övervaka flera körfiler samtidigt gör de mer högupplösta bilderna det lättare för polisens utredare i Kiruna att se vem som sitter bakom ratten.
De förbättrade egenskaperna gör att de nya kamerorna kommer att placeras ut i tätorter där det finns flera parallella körfält.
– Hittills har de framför allt placerats utmed landsbygdsvägar. Nu kan de också placeras på tätortsvägar, säger Eva Lundberg, nationell samordnare för ATK, Automatisk trafiksäkerhetskontroll, på Trafikverket, till Vi bilägare.
Argus IV-kamerorna sitter i nya skåp som skyddar bättre mot stöld.

En ny kamera kostar cirka 750 000 kronor inklusive montering och uppkoppling. Det gör att kamerorna bara sätts upp där det passerar minst 3 000 fordon per dygn. Vägledande för platsvalen är en analys utifrån var kameran kan få störst positiv effekt för trafiksäkerheten.
Att byta ut alla befintliga kameror beräknas ta sex år.
De nya Argus IV-kamerorna har nu börjat monteras och kommer att tas i bruk till hösten. Projektet har blivit något försenat.
– Det var större utmaningar än vi trodde med överföringen av information mellan myndigheter. Det måste ske på ett säkert sätt, säger Eva Lundberg på ATK-enheten i Kiruna till Carup.
Även om de nya kamerorna är mer effektiva kommer det inte leda till en drastisk ökning av antalet bötfällda fartsyndare. Redan nu är flaskhalsen de 60 utredarna i Kiruna. Personalstyrkan ska dock utökas något.
Läs även: 43 % fler fartkameror 2025 – skarpare kameror fångar fler