Hoppa till innehåll
Recharge

Nu försvinner SL:s eldrivna bärplansbåt

Turer sju dagar i veckan helt utan utsläpp – nu tackar den eldrivna bärplansbåten Nova för sig. Har du inte hunnit åka finns det däremot ännu lite tid kvar.

John Sempill

Sedan den 31 oktober 2024 har SL trafikerat sträckan Klara Mälarstrand i Stockholms city till Tappström på Ekerö med uppehåll under vintermånaderna. 

Utvärderingsperioden inleddes med turer fem dagar i veckan för att utökas till sex dagar i veckan från april 2025, och sedan sju dagar i veckan under sommaren. Nu är pilotprojektet på väg att rundas av.

SL:s bärplansbåt Nova står vid bryggan vid Stadshuset.
Passagerare på väg att kliva ombord i Stockholms city. Foto: Candela

Bärplansbåt i sjötrafiken

Det långsiktiga syftet med projektet, som är ett samarbete med Trafikverket samt med svenska Candela, är att undersöka nyttan av elteknik i sjötrafiken. 

Bårplansbåten Nova når en hastighet av 18 knop tack vare bärplanstekniken, som också ser till att minska energiförbrukningen och samtidigt ge en behagligare färd. 

Om eller när vi kan se den eldrivna båten i reguljärtrafik i framtiden framgår inte av pressmeddelandet.

SL:s bärplansbåt Nova fotad mot öppet vatten.
På väg mot en grönare framtid? Bärplansbåten Nova gör sin sista färd i SL:s regi. I alla fall för denna gång. Foto: Candela

Har du ännu inte åkt har du till torsdag den 31 juli 2025 på dig – men var ute i god tid då platsbokning saknas. 

Fakta om bärplansbåten Nova

  • Längd: 12 meter
  • Bredd: 4,5 meter
  • Båttyp: katamaran, tillverkad av kolfiber
  • Vikt: ca 11 ton
  • Djupgående 1,2 meter med vingarna i upphissat läge och 2,7 meter i nedsänkt läge
  • Marschfart: 25 knop (45 km/h). Toppfart låst till 27 knop.
  • Räckvidd per laddning: cirka 40 sjömil (74 km)

Källa: SL

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se
Credits
Foto: Candela

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.