Oavsett om du kör elbil, hybridbil eller en konventionell förbränningsmodell så är det nu hög tid att lägga om till vinterhjul. Många som skiftar hjul tänker kanske att de rullar tyngre och försämrar räckvidden. Men så är inte fallet.
Några av marknadens allra mest lättrullade däck är nordiska dubbfria däck, eller friktionsdäck som de ibland kallas. De bästa däcken i den här kategorin rullar lättare än sommarhjul i samma dimension. Det finns alltså ingen anledning att vänta för länge med att skifta hjul på hösten.
Söndagen var förmodligen en av de sista dagarna med sol och behagliga temperaturer. Nu kommer ett lågtryck från Norge som sprider sig österut och kommer att beröra stora delar av Sverige under veckan (V44, 31 oktober till 6 november).
Med början från tisdagen 1 november blir det ymnigt snöfall i stora delar av södra Sverige. Även Stockholmsregionen berörs. Väderomslaget fortsätter sedan under onsdagen och resten av veckan. SMHI har gått ut med en så kallad klass 1-varning (se nedan).
För de som inte lagt om till vinterhjulen är det idag måndag som gäller. Hinner man inte skifta till vinterdäck är det säkrast att låta bilen stå under det snöoväder som väntas slå till under mitten av veckan.
De av er som tänker skifta hjul själv kan med fördel fräscha upp kunskaperna genom att följa bildlänkarna nedan. Där har vi samlat tips och råd som gör bytet till vinterhjul enklare och säkrare.
Elbilar har ibland ”konstiga” däckdimensioner och de första tillverkningsåren var det ett begränsat utbud till både Tesla Model S och BMW i3. Den sistnämnda har standarddimensionen 155/70R19, ett däck som vi inte ens kunde fantisera om för bara några år sedan. Numera finns det ett tiotal vinterdäck att välja mellan till BMW i3, däribland ett renodlat nordiskt vinterdäck (Nokian Hakkapeliitta R2).