Tidigare i år meddelade Teslas vd Elon Musk att tillverkarens nätverk av ”Superchargers” – snabbladdare – ska öppnas upp för alla elbilar i år. Nu har de första tio stationerna öppnats upp som del av ett pilotprojekt. Som väntat finns samtliga i Europa.
Här har nämligen EU:s regler sett till att både Teslas bilar och Superchargers använder kontaktstandarden CCS precis som de flesta elbilar på marknaden idag. I Nordamerika använder de istället en egen, unik kontaktstandard som andra elbilar behöver en adapter till.
Elbilister som vill börja använda någon av de tio stationerna i Nederländerna som nu öppnats upp behöver därför bara ladda ner Teslas app för att få tillgång till dem. I appen kan de sedan starta och betala för laddningen.
Erbjuder abonnemang
Tesla har inte lagt ut någon fast prislista men priset tycks ligga på ungefär 5,63 kr/kWh (0,57 euro/kWh) vid åtminstone en av stationerna. För den som snabbladdar ofta finns dock ett abonnemang för 128 kr (13 euro) i månaden som sänker priset till ungefär 2,37 kr/kWh (0,24 euro/kWh).
Abonnemanget blir därmed prisvärt för den som laddar minst 39,39 kWh i månaden. Dessutom har det ingen bindningstid, till skillnad från exempelvis de abonnemang som erbjuds av biltillverkarna som är med i Ionity-nätverket.
Jämförelsevis betalar Teslaägare i Sverige 3,62 kr/kWh vid Superchargers.
Ingen turistladdning
Den som nu blir sugen på en bilsemester till Nederländerna bör dock avvakta, erbjudandet gäller nämligen endast för de som bor i landet.
”Pilotprojektet med Supercharger för andra än Tesla är för närvarande begränsat till elbilsförare som bor i Nederländerna”, skriver Tesla på sin svenskspråkiga sajt.
Måste ha porten på rätt ställe
En del elbilar lär dock inte kunna laddas vid Teslas laddstolpar ändå. Stolparna är nämligen byggda för Teslas elbilar, som alla har laddporten i vänster bak. Den som kör en elbil som har laddporten på något annat ställe kan därför få problem.
”Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt”, skriver Tesla på sin sajt.
Den som inte flyttar sin bil efter avslutad laddning får också se upp – precis som för Teslaägare tillkommer då en trängselavgift.
Sverige på tur?
Flera europeiska länder lär stå på tur för att få offentliga Superchargers, men det är ännu oklart vilka. Som ett av Europas mest elektrifierade länder efter Norge och Island lär dock Sverige finnas med högt upp på listan.
Superchargerstationerna som öppnats för alla elbilar
Tio stationer i Nederländerna ska nu vara öppna för alla ebilsmärken:
- Sassenheim
- Apeldoorn Oost
- Meerkerk
- Hengelo
- Tilburg
- Duiven
- Breukelen
- Naarden
- Eemnes
- Zwolle