Regeringen vill skärpa reglerna för vinterdäck med bland annat ändrad period då de måste användas och att lastbilar måste medföra snökedjor.
De nya reglerna väntas börja gälla den 1 november 2025, men redan nu höjs böterna med de befintliga reglerna.
Från och med den 21 februari 2025 höjs bötesbeloppet för att köra utan vinterdäck mellan 1 december och 31 mars om vinterväglag råder från 1 200 till 2 000 kronor.
Frågan är om det nya bötesbeloppet är tillräckligt högt för att vara avskräckande? Det kostar mer att köpa en uppsättning nya vinterdäck för att köra lagligt.
Läs även: Inga skärpta regler för dubbdäck – miljö går före säkerhet
Sänkta böter för ”taxigrönt”
Samtidigt som böterna för att köra utan vinterdäck höjs sänks bötesbeloppet för att köra mot gult ljus.
Tidigare gav körning mot gult eller rött ljus lika stora böter, men riksåklagaren tycker att det inte är lika allvarligt att göra mot gult.
– När flerfärgssignal visar rött råder det inte någon tvekan om att det är trafikfarligt att färdas förbi stopplinje eller motsvarande. När signalen visar gult är trafikfaran inte lika påtaglig eftersom det finns en marginal i förhållande till när övrig trafik kommer ut i korsningen, säger Johan Bülow, kammaråklagare vid Utvecklingscentrum som har lett arbetet med att ta fram underlaget till den nya föreskriften, i ett pressmeddelande.
Böterna för att köra mot gult sänks från 3 000 till 2 000 kronor för alla fordon utan moped klass 2 och cykel. För dem sänks böterna från 1 500 till 1 000 kronor.
Läs även: Fortkörning och böter – här är allt du behöver veta