Hoppa till innehåll
Recharge

Ny elavgift kan göra det dyrare att ladda bilen hemma

På allt fler platser i landet införs effektavgift för att jämna ut elförbrukningen över dygnet.

– Fler och fler av våra kunder köper elbil. De laddas med ganska hög effekt. Om många kommer hem samtidigt och laddar samtidigt, då kommer elnätet inte att räcka till, säger Lars Edström, affärschef för elnät på Göteborg Energi, till TT. 

För att jämna ut elvändningen över dygnet inför kommunägda Göteborg Energi en effektavgift som bestäms av den timme i månaden då hushållet använt mest energi. Den som förbrukar mest el när det är störst kapacitet i nätet får lägst avgift.

Effektavgifter finns redan hos andra leverantörer av elnät för att jämna ut förbrukningen. Att bygga ut elnätet är både dyrt och tidskrävande. Genom att eliminera de värsta förbrukningstopparna kan man slippa att bygga ut elnätet på många platser. 

– Vi måste lära oss att använda elnätet bättre. Det kan göras med olika prismodeller. Jag tror att många svenskar kommer att få lära sig räkna med effektavgifter, säger Johan Carlsson, jurist och projektledare på Energimarknadsinspektionen till TT.

– Egentligen görs detta för att hindra framtida avgiftsökningar. Om vi kan använda elnätet bättre, behöver vi inte lägga pengar på att bygga ut det, tillägger han.

Hushåll i flerfamiljshus i Göteborg kommer sannolikt inte att beröras av effektavgifterna. Dels förbrukar de mindre el på sin elräkning, dels jämnar hushållen i ett flerfamiljshus ut varandras förbrukningstoppar i ledningen som ansluter till elnätet.

Däremot kan laddplatser för elbilar i flerfamiljshus få någon form av effektavgift.

Energimarknadsinspektionen arbetar med att ta fram regler som kan leda till att effektavgifter måste införas i områden där elnätet är hårt belastat – i första hand storstadsregionerna och Skåne. 

– Tanken är att vi ska kunna ta fram föreskrifter som är klara nästa år, säger Johan Carlsson och menar att det kommer att innebära stora förändringar för vissa människor 

– Det kommer att bli en omställningsperiod, där företagen måste ha en bra kommunikation med kunderna, framhåller Carlsson.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Defa

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.