Land Rover Defender får snart konkurrens – i alla fall om koreanska Genesis får som de vill. På bilsalongen i New York har de just visat upp X Gran Equator: ett eldrivet offroad-koncept med lyxig inredning, fyrhjulsdrift och minimalistisk design.
Genesis är Hyundai-koncernens premiummärke, och även om det inte är särskilt känt i Sverige än, har det globalt blivit en uppstickare i konkurrensen med Audi, BMW och Mercedes.
Design som bryter normen

Konceptet sticker ut. Med kantig kaross, låg sidoruta och utdragen siluett hämtar X Gran Equator inspiration från amerikanska stationsvagnar från 70- och 80-talet.
Genesis själva säger att modellen bryter med traditionella SUV-konventioner och istället närmar sig bilar som Volvo V90 Cross Country eller Audi A6 Allroad – men med markfrigång nog för riktig terräng.
– Vi vill visa skönheten i tom yta, inte lägga på onödiga designelement, säger designchefen Luc Donckerwolke, enligt Autocar.
Inuti – mindre skärmar, fler reglage

Genesis går också mot strömmen invändigt. Istället för stora skärmar handlar det om små instrument med fysisk feedback – och tydliga, analoga reglage. Även i baksätet finns rejäla handtag, inspirerade av Defender och andra riktiga terrängbilar.
Bagageluckan är delad horisontellt. På taket finns fasta rails. Det mesta är genomtänkt för användning, inte bara för estetik.

Elektrisk – men fler drivlinor kan komma

X Gran Equator bygger på en plattform liknande den som används för Kia EV9. Även om konceptet visades som ren elbil, nämner Genesis att både hybrid och räckviddsförlängare (range extender) kan bli aktuellt i en produktionsversion.
Det skulle ge Genesis större chans att nå marknader där el fortfarande är en utmaning – som delar av USA eller Mellanöstern. Vätgas utesluts däremot helt.
Mot lyxigare marker
Genesis har hittills setts som en prisvärd utmanare till tyska premiummärken. Med X Gran Equator siktar de på något annat – ett offroadsegment där prestige och funktion går hand i hand.
Målet är att börja produktion inom tre–fyra år. Det innebär att vi kan få se en produktionsfärdig version runt 2028 – och då som en direkt utmanare till bilar som Defender, Land Cruiser och Range Rover.
