Hoppa till innehåll
Recharge

Ny elbil utmanar Defender – Genesis visar lyxigt offroadkoncept

Genesis X Gran Equator är ett nytt elkoncept med robust design och har siktet inställt på att bli en lyxig rival till Land Rover Defender.

Land Rover Defender får snart konkurrens – i alla fall om koreanska Genesis får som de vill. På bilsalongen i New York har de just visat upp X Gran Equator: ett eldrivet offroad-koncept med lyxig inredning, fyrhjulsdrift och minimalistisk design.

Genesis är Hyundai-koncernens premiummärke, och även om det inte är särskilt känt i Sverige än, har det globalt blivit en uppstickare i konkurrensen med Audi, BMW och Mercedes.

Design som bryter normen

Genesis X Gran Equator elbil bakifrån i öknen med röd LED-belysning.
Den bakre siluetten är avskalad men kraftfull – med horisontell LED-list och klassisk tvåboxdesign. Foto: Genesis

Konceptet sticker ut. Med kantig kaross, låg sidoruta och utdragen siluett hämtar X Gran Equator inspiration från amerikanska stationsvagnar från 70- och 80-talet.

Genesis själva säger att modellen bryter med traditionella SUV-konventioner och istället närmar sig bilar som Volvo V90 Cross Country eller Audi A6 Allroad – men med markfrigång nog för riktig terräng.

– Vi vill visa skönheten i tom yta, inte lägga på onödiga designelement, säger designchefen Luc Donckerwolke, enligt Autocar.

Inuti – mindre skärmar, fler reglage

Förarmiljö med reglage och mätare i Genesis X Gran Equator elbil.
Förarplatsen domineras inte av en stor pekskärm – istället används klassiska vred och små mätare. Foto: Genesis

Genesis går också mot strömmen invändigt. Istället för stora skärmar handlar det om små instrument med fysisk feedback – och tydliga, analoga reglage. Även i baksätet finns rejäla handtag, inspirerade av Defender och andra riktiga terrängbilar.

Bagageluckan är delad horisontellt. På taket finns fasta rails. Det mesta är genomtänkt för användning, inte bara för estetik.

Baksäte i Genesis X Gran Equator med quiltat läder och centralkonsol.
Baksätet är mer lounge än lastbil. Designen är minimalistisk, men med lyxiga material och smarta detaljer. Foto: Genesis

Elektrisk – men fler drivlinor kan komma

Genesis X Gran Equator sedd ovanifrån, med panoramatak och robusta linjer.
Genesis Gran Equator bygger på en plattform liknande Kia EV9:s – men är större, lyxigare och mer terrängfokuserad. Foto: Genesis

X Gran Equator bygger på en plattform liknande den som används för Kia EV9. Även om konceptet visades som ren elbil, nämner Genesis att både hybrid och räckviddsförlängare (range extender) kan bli aktuellt i en produktionsversion.

Det skulle ge Genesis större chans att nå marknader där el fortfarande är en utmaning – som delar av USA eller Mellanöstern. Vätgas utesluts däremot helt.

Mot lyxigare marker

Genesis har hittills setts som en prisvärd utmanare till tyska premiummärken. Med X Gran Equator siktar de på något annat – ett offroadsegment där prestige och funktion går hand i hand.

Målet är att börja produktion inom tre–fyra år. Det innebär att vi kan få se en produktionsfärdig version runt 2028 – och då som en direkt utmanare till bilar som Defender, Land Cruiser och Range Rover.

Genesis X Gran Equator från sidan i ökenmiljö.
Genesis siktar högt – bokstavligen. X Gran Equator kan bli märkets mest ambitiösa modell hittills. Foto: Genesis

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Genesis

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.