Den svenska fordonsbesiktningen är bland de sämsta i Europa på att uföra miljökontroller av bilar, det uppger branschen själva i sin årsrapport.
Dessutom sänktes de svenska gränsvärdena rejält 2018, vilket har gjort att betydligt färre bilar underkänns på grund av utsläpp.
Läs även: Smutsiga bilar godkänns i Sverige – underkänns i andra EU-länder
Mätning av avgaser införs – inte bara dataavläsning
EU vill införa nya regler för kontrollbesiktning. En viktig punkt är att avgaserna ska mätas. I dag förlitar sig Transportstyrelsen på en datautläsning från bilens dator (OBD) som görs vid besiktningen.
Det gör att bara 0,21 procent av landets dieselbilar underkändes på grund av utsläpp. Motsvarande siffra för Nederländerna är 6,5 procent för och i Belgien hela 9,32 procent.
Den 1 juli 2023 infördes avgastester vid den tyska kontrollbesiktningen – liknande mätningar som EU-kommissionen vill att hela unionen ska införa. Det har resulterat i att antalet underkända dieselbilar flerfaldigats.
0,72 procent av dieselbilarna i Tyskland underkändes på grund av bilarnas inbyggda diagnosfunktion (OBD). Det är samma metod som används i Sverige för närvarande. Ytterligare 4,0 procent av dieselbilarna fick underkänt vid avgasmätning, uppger våra tyska ams-kollegor.
De konstaterar att skillnaden är slående – 5,5 gånger fler bilar misslyckades vid verkliga tester.
70 000 fler dieselbilar riskerar körförbud
Det finns fem miljoner personbilar i trafik i Sverige. 35 procent av dem är dieselbilar. Om ytterligare 4 procent av dieselbilarna kommer att underkännas så innebär det omkring 70 000 fler bilar som riskerar körförbud.
I vissa fall kan man komma till rätta med utsläppen på en verkstad. Men för de så kallade ”dieselgate-bilarna” vars officiella utsläppsvärden är åstadkomna med manipulerad mjukvara kan det bli svårare att klara verkliga avgastester.
En del av dessa dieselgate-bilar har fått ny mjukvara från tillverkaren installerad, vilket ökar chansen att de klarar kontrollbesiktningen.
Läs även: Dieselgate-bilar kan bli omöjliga att besiktiga – ”närmast värdelösa”
Mätarfusk ska stoppas
Det är ännu inte beslutat exakt hur de nya reglerna för besiktning ska utformas och om Sverige samtidigt kommer att skärpa gränsvärdena för utsläpp.
Utöver bättre avgaskontroll vill EU-kommissionen även införa kontroller av nyare bilars säkerhetssystem, förhindra mätarfusk och harmonisera reglerna så att det till exempel går att kontrollbesiktiga sin svenskregistrerade bil i Spanien om man bor där.
Läs även: EU: Hårdare besiktning för äldre bilar – nya tester av elbilar