Hoppa till innehåll

Ny mellanmodell av BMW i5

Den som vill ha en fyrhjulsdriven BMW i5 men tycker att M60 xDrive är i exklusivaste laget blir snart bönhörd: i5 xDrive40 är på g.

Mellan den bakhjulsdrivna i5 eDrive40 och den fyrhjulsdrivna toppmodellen i5 M60 xDrive skiljer det hela 442 000 kronor i grundpris och hela 261 hästkrafter. Lite mycket, eller hur? Det tycker BMW också och därför kan vi nu säkert säga att åtminstone en fyrhjulsdriven modell vid namn i5 xDrive40 är på gång in emellan.

Hur vet vi det? Det är Euro NCAP som i onsdagens rapport över nykrockade modeller, där ibland BMW i5, bjuder på intressant information. Euro NCAP krockar alltid bara en av alla motorvarianter och i slutet av varje bils pdf listas vilka övriga versioner som provet gäller för.

I detta fall har sedanversionen av en i5 eDrive40 gått i väggen, men provet täcker även in den kommande i5 Touring samt en rad 5-serie med förbränningsmotorer. I denna lista ser vi bland annat 530e xDrive, 540d xDrive och elbilen i5 xDrive40 – alla bilar som inte går att beställa riktigt än!

BMW X7 xDrive-konceptet står parkerat framför ett byggnad. (AI text)
Bilen på bilden är en bakhjulsdriven i5 eDrive40 med M Sportpaket.

Vad vet vi då om nya xDrive40? Inte mycket. Men den har definitivt två motorer och vi kan göra en ganska kvalificerad gissning av hur starka dessa blir – med hjälp av den amerikanska marknaden.

I USA säljs nämligen lillebror i4 i två ytterligare varianter jämfört med här i Sverige: i4 eDrive35 och – just det – i4 xDrive40. Den bilen utvecklar en systemeffekt på 396 bhp och ett maximalt vridmoment på 443 Lb-ft.

Då ligger det nära till hands att tro att dessa motorer lyfts över i i5 xDrive40. Med våra metriska enheter skulle detta betyda att den nya modellen erbjuder 401 hästkrafter och 601 newtonmeter. Låter det inte rätt lagom?

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.