När Nissan nu introducerar tredje generationen av sin hybriddrivlina e-Power så är en ny turboladdad 1,5-liters bensinmotor (ZR15DDTe) med ovanligt hög verkningsgrad hjärtat.
Genom kallsprutningsteknik, som används inom andra delar av industrin, blir det möjligt att fästa ventilsätena direkt på cylinderhuvudet. Det ger en bättre insugsgeometri och högre värmeledningsförmåga – vilket leder till lägre energiförlust och högre verkningsgrad.
Dagens tillverkningsteknik med pressmonterade ventiler begränsar insugets luftflöde.
Nissan anger 42 procent termisk verkningsgrad. Idag har många moderna motorer en verkningsgrad mellan 30 och 35 procent. Vissa Atkinson-motorer som används i hybrider kan nå upp till 38–40 procent.
Geely har dock slagit sig för bröstet och hävdar att de når 47,26 procents termisk verkningsgrad med bensinmotorn i den nya hybriddrivlinan Geely EM AI Super Hybrid 2.0.
Läs även: Geely lanserar extremt effektiv bensinmotor – snålare än diesel

I nivå med diesel
Ovanstående siffror kan jämföras med dieselmotorer som brukar ligga på 40–45 procent. Bäst är elmotorer med 85–95 procents verkningsgrad.
Först ut med Nissans nya hybriddrivlina är den nya generation Nissan Qashqai som nyligen sattes i produktion i England.
Läs även: Därför är bensinbilen så mycket ineffektivare än elbilen
