En förbränningsmotor har en låg verkningsgrad mellan 25 och 40 procent. Det mesta av bränslet blir värme i stället för rörelseenergi som driver bilen. En del av överskottsvärmen används för att värma upp kupén, men mycket går rakt ut i luften via avgasröret.
En grupp forskare i USA har uppfunnit en metod för att tillvarata värmeenergin i avgaserna för att ladda bilens batteri. Enkelt uttryckt så placeras en cylinderformad kylfläns runt avgasröret som samlar upp värmen och omvandlar den till el.
Det rör sig alltså om en termoelektrisk generator som utnyttjar temperaturskillnaden mellan avgaserna och den omgivande luften för att generera elektricitet.
Läs även: Därför är bensinbilen så mycket ineffektivare än elbilen

I sina tester lyckades forskarna återvinna 40 watt och i simuleringar kom de upp till 56 watt med bilmotor och 146 watt med helikopter.
Även om forskarna skulle kunna öka effekten framöver rör det sig knappast om effekter som räcker till för att ladda ett högvoltsbatteri i en elbil. Däremot kan systemet avlasta generatorn i en bil med förbränningsmotor och på så sätt sänka förbrukningen.