Hoppa till innehåll

Ny uppfinning: Heta avgaser laddar batteriet

Heta avgaser är energi som går till spillo. Nu har forskare funnit ett enkelt sätt att omvandla avgaserna till el.

En förbränningsmotor har en låg verkningsgrad mellan 25 och 40 procent. Det mesta av bränslet blir värme i stället för rörelseenergi som driver bilen. En del av överskottsvärmen används för att värma upp kupén, men mycket går rakt ut i luften via avgasröret.

En grupp forskare i USA har uppfunnit en metod för att tillvarata värmeenergin i avgaserna för att ladda bilens batteri. Enkelt uttryckt så placeras en cylinderformad kylfläns runt avgasröret som samlar upp värmen och omvandlar den till el.

Det rör sig alltså om en termoelektrisk generator som utnyttjar temperaturskillnaden mellan avgaserna och den omgivande luften för att generera elektricitet.

Illustration över hur en termoelektrisk generator i ett avgasrör fungerar.
En cylindrisk kylfläns för att generera el från de varma avgaserna. Illustration: American Chemical Society

I sina tester lyckades forskarna återvinna 40 watt och i simuleringar kom de upp till 56 watt med bilmotor och 146 watt med helikopter.

Även om forskarna skulle kunna öka effekten framöver rör det sig knappast om effekter som räcker till för att ladda ett högvoltsbatteri i en elbil. Däremot kan systemet avlasta generatorn i en bil med förbränningsmotor och på så sätt sänka förbrukningen.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images
Illustration: American Chemical Society

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.