Hoppa till innehåll

Nya bilder på Ferrari GT California – med taket uppe

Nu visar äntligen Ferrari bilder på nya GT California med taket uppe, som kan fällas ner på bara 14 sekunder. Ferrari-chefen Luca di Montezemolo har provkört GT California på Fiorano-banan och är mycket nöjd över prestanda, komfort och användbarhet. Den nya transmissonen med dubbelkoppling och sju växlar och ett ”launch-system” som ska ge blixtrande snabba […]

Nu visar äntligen Ferrari bilder på nya GT California med taket uppe, som kan fällas ner på bara 14 sekunder. Ferrari-chefen Luca di Montezemolo har provkört GT California på Fiorano-banan och är mycket nöjd över prestanda, komfort och användbarhet. Den nya transmissonen med dubbelkoppling och sju växlar och ett ”launch-system” som ska ge blixtrande snabba starter.

Nya bilder på Ferrari GT California - med taket uppe

Den nya blå kulören heter ”Azzurro California” och daterar sig ända tillbaka till en showbil från 1962. KLICKA FÖR MYCKET STÖRRE

Det är i små portioner som vi gradvis får veta allt mer om Ferraris helt nya modell GT California. Den här gången är det fem nya bilder och lite mer teknisk information. Dessutom berättas det att Ferrari-chefen Luca di Montezemolo provkört bilen på Fiorano-banan och han är – inte helt oväntat – mycket nöjd!
– Jag är mycket nöjd med det arbete som våra kvinnliga och manliga medarbetare gjort, berättade Luca di Montezemolo efter provkörningen. GT California är en extraordinär bil och jag njöt av prestanda, komfort och hur kul bilen är att köra. Transmissionen, fjädringen, chassit – allt är så avancerat som det kan vara.
– Trots den höga prestandanivån är GT California väldigt lättkörd, fortsatte di Montezemolo. Utrymmet bakom stolarna gör bilen mycket användbar och flexibel.

Nya bilder på Ferrari GT California - med taket uppe

Äntligen får vi se hur det ser ut när taket fälls ner och upp. Fällningen ska ske på bara 14 sekunder. KLICKA FÖR STÖRRE

Bilen på bilderna är lackad i kulören ”Azzurro California” och den daterar sig ända tillbaka till en showbil från 1962 som Ferrari ställde ut på bilsalongen i New York. Kulören var mycket populär på sin tid och har alla förutsättningar att bli ett intressant alternativ till den klassiska röda, solida lacken.
I övrigt får vi veta att GT California testats i vindtunnel (givetvis) och kan generera ett nedåttryck på 70 kilo vid 200 km/h. Den nya dubbelkopplingslådan ska ge växlingar som är ”noll”, men exakt hur många millisekunder de tar får vi inte reda på.
Kopplingen greppar automatiskt, precis som på en konventionell automatlåda, och för den som vill utnyttja den fulla potentialen har Ferrari lagt till en ”launch-control-button”. Med den knappen intryckt ska motorn ge exakt så mycket vrid som bakdäcken klarar av för att ge en perfekt och blixtrande snabb start.

Nya bilder på Ferrari GT California - med taket uppe

Med taket på har man en mångsidig bil ett litet nödsäte för barnen och 360 liter bagageutrymme. Åka till dagis och handla på hemvägen har förmodligen aldrig varit roligare! KLICKA FÖR STÖRRE

Några exakta 0-100 tider eller toppfart får vi dock inte heller denna gång. Däremot berättar man att den 4,3-liter stora V8-motorn med 460 hk har en förbrukning på måttliga (i sammanhanget) 13,2 l/100 km och CO2-utsläppet är 310 g/km.
Måttmässigt är GT California 4.560 mm lång, 1.900 bred och har en hjulbas på 2.700 millimeter. Bagageutrymmet är 360 liter stort med taket uppe och 260 liter med taket nedfällt. Nedfällningen ska gå på 14 sekunder.
Publik premiär blir det på Paris-salongen i höst och räkna med att Ferrari kommer att fortsätta att ge oss små retsamma smakbitar fram till dess.

Nya bilder på Ferrari GT California - med taket uppe
Nya bilder på Ferrari GT California - med taket uppe

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.