Hoppa till innehåll

Nya BMW 1-serien blir sex modeller

BMW:s minsting 1-serien har hängt med sedan 2004, med en ansiktslyftning 2007. Nu har vår fotograf fångat efterföljaren, som presenteras om ett år. Det blir en serie med sex olika modeller. Nya BMW 1-serien är lite längre och bredare än dagens, och ska därmed vara klart rymligare invändigt, särskilt i baksätet. Glastaket innehåller ett stort […]

BMW:s minsting 1-serien har hängt med sedan 2004, med en ansiktslyftning 2007. Nu har vår fotograf fångat efterföljaren, som presenteras om ett år. Det blir en serie med sex olika modeller.

Nya BMW 1-serien blir sex modeller

Nya BMW 1-serien är lite längre och bredare än dagens, och ska därmed vara klart rymligare invändigt, särskilt i baksätet. Glastaket innehåller ett stort antal solceller som bidrar till batteriladdningen, vilket i sin tur minskar bränsleförbrukningen.

Bilen på spionbilderna här är nästa generation av BMW 1-serien med internbeteckningen F20, som kommer på marknaden 2012 efter premiärvisning på Frankfurtsalongen hösten 2011. Den delar det mesta av tekniken med nya 3-serien, som också får premiär 2012, och kommer att omfatta en hel bukett modellvarianter.

Nya 1-serien är genomgående lite större än nuvarande generation. Liksom storebror 3-serien får den förlängt axelavstånd och ökad spårvidd. Det gör den märkbart rymligare, och därmed lär det bli möjligt för BMW att exportera den även till USA, där den hittills ansetts för trång i halvkombiutförandet. Där säljs bara coupén och cabben i dag.

Nya BMW 1-serien blir sex modeller

Nya 1-serien kommer liksom nu med tre- och femdörrars kaross, plus coujpé med fast tak och cabriolet med klassisk sufflett.

Först ut är de vanliga halvkombimodellerna med tre alternativt fem dörrar. De följs ungefär ett år senare av en coupé med fast tak och en cabriolet med tygtopp. Ihärdiga rykten från interna källor säger att nya 1-serien breddas med en extra rymlig kombisedan som påminner om 5- serie Gran Turismo. Den har dock en högre takprofil baktill för att rymma fullvuxna, och den ska enligt utvecklingschefen Klaus Draeger inte kallas 1-serie GT. Ett namnförslag som cirkulerar på nätet är Compact Activity Tourer, praktiskt förkortat till CAT.

Nya BMW 1-serien blir sex modeller

Nya BMW 1-serien blir sex modeller

Så här menar vår illustratör Schulte att nya 1-serien ser ut i färdigt skick bakifrån.

Utöver dessa normalmotoriserade varianter kan vi även förvänta oss en värstingversion med M-märket på bakluckan. Den har redan visats för ett antal specialinbjudna entusiaster, men då med "gamla" (nuvarande) coupékarossen. (En film inifrån cockpit på Ascari Race Track i Spanien finns på Youtube.) Motorn blir sannolikt den raka turbosexan vässad till runt 350 hästkrafter.

Totalt handlar det alltså om sex modellvarianter i nya 1-serien, varav åtminstone fem är bekräftade av BMW-ledningen. Den GT-liknande versionen är hittills inte officiellt bekräftad, men kommer med största sannolikhet. Dessutom cirkulerar rykten om en "shooting break"-version, alltså en sorts tredörrars kombi. Huruvida den skulle komplettera halvkombin med tre dörrar eller ersätta denna, finns inga pålitliga uppgifter om i skrivande stund.

Med den nya 1-seriegenerationen följer ett helt nytt motorprogram. Downsizing är det som gäller, och 1-serien kommer som första BMW-modell att förses med trecylindriga motorer som komplement till den nya fyrcylindriga familj som BMW utvecklar tillsammans med Peugeot-Citroën (PSA). På toppen kommer också att finnas modell 135 med den turbomatade sexan på 306 hästar.

Uppgifterna om de nya motorerna är inte helt samstämmiga, men de fyrcylindriga (BMW/PSA) får volym mellan 1,4 och 2,0 liter, med och utan turbo. Räkna med effekter från cirka 140 till 200 hästkrafter. De trecylindriga bensinmotorerna är på 1,3 liter och ger mellan 75 och 180 hästar. En trecylindrig diesel på 1,5 liter erbjuds med effekten 110 till 125 hästkrafter. En ny fyrcylindrig diesel på två liter finns också, med effektuttag på mellan 140 och 200 hästar.

Samtliga nya 1-seriemodeller får start-stoppsystem, elektrisk bromsåterladdning och troligen även ett värmeåtervinningssystem som omvandlar avgasvärme till elenergi.

Publikpremiär blir det sannolikt alltså på Frankfurtsalongen 2011.

Spionbilder: Automedia. Illustrationer: Schulte Design.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.