Dacia Duster har använt plattformen B0 sedan 2009. Nu är det dags för den nya plattformen CMF-B som bland annat används av Renault Clio och Nissan Juke. Ny plattform brukar innebära mer modern teknik och ny drivlina – och så är det även denna gång.
För första gången kommer Dacia Duster som hybrid – systemet på 140 hk finns redan i Dacia Jogger. Ett annat alternativ är en mildhybrid på 130 hk. Någon diesel erbjuds inte.
Vi känner Dacia Duster som en billig bil med god terrängförmåga. Detta har Dacia tagit fasta på och förstärkt. Fyrhjulsdriften har blivit bättre enligt Dacia och Duster har 21,7 cm marfrigång och klarar 30 graders angreppsvinkel i motlut.
Till det yttre känns det moderna formspråket hos Dacia Jogger igen.


Tekniknivån har höjts med en 10-tums central infotainmentskärm, digitala instrument och flera förarstödssystem. Det finns också flera funktioner för att underlätta terrängkörning.
Dacia har också försökt göra Duster mer praktisk i vardagen. Genom sex olika fästpunkter för clips kan man fästa dryckeshållare med mera där det passar.

Den nya Dustern är 434 cm lång, precis som tidigare, men sitter marginellt lägre, 166 cm hög och något bredare, 181 cm.
Bagageutrymmet har ökat från 445 liter till 472 liter. De svenska priserna är inte klara ännu, men europapriserna börjar på 20 000 euro.