För den ideella föreningen Orust Kretsloppsakademi som har en gemensam snabbladdare, några destinationsladdaren och en 63A huvudsäkring innebär effekttarifferna att deras nätkostnad för sin snabbladdare ökat från omkring 22 000 till 66 000 kronor per laddplats och år.
– Det gick inte runt innan, nu är det omöjligt, säger ordförande Lars Carlsson till tidningen Elinstallatören.
Utöver ökad månadskostnad har föreningen även haft stora kostnader för upprustning med bland annat väderskydd och en kortautomat för tillfälliga laddgäster.
Skjuter till från egen kassa
– Vi har stöttat laddarna med över 500 000 kronor själva och vi har fått in 250 000 kr från sponsorer. Så vi stoppar in pengarna från föreningen för att det här ska gå runt, tillägger Lars Carlsson.
Orust har utsett till ”Sveriges bästa elbilskommun” och föreningen Orust Kretsloppsakademi har i mer än tio års tid hjälp sina medlemmar och andra med laddning.
Läs även: Nya siffror: ”Snabbladdning gör ingen skada”
Hög tomgångkostnad
Föreningen har försökt få visst ekonomiskt bidrag av kommunen då de erbjuder laddning till både lokalbor och de många sommarturisterna, men fått nobben.
Att bara hålla laddarna öppna under turistsäsongen går inte heller.
– Tomgångskostnaden är för hög. Vi har tittat på alternativ att vi stänger av laddstationerna under tio månader och bara kör i juli och augusti, när vi har sommargäster, men det går inte runt, säger Lars Carlsson.
Ellevio uppger till Carup att den ökade elkonsumtionen de kommande 20 åren gör tarifferna nödvändiga.
Läs även: Test: Energiförlust vid snabbladdning – temp och modell spelar in