Trots att Mercedes E-klass kombi växer 4 mm på längden och 28 mm på bredden rymmer den mindre last än föregångaren. Bensin- och dieselversionerna rymmer 615 liter i lastutrymmet under insynsskyddet. Det är 25 liter mindre än den utgående generationen och 50 liter mindre än generationen före den.
Laddhybriden har liksom föregångaren ett batteri som stjäl plats i lastutrymmet och gör att lastytan inte blir plan om man fäller baksätet. Batteripuckeln är dock utjämnad över hela den bakre lastytan. Med baksätet uppfällt är lastutrymmet 460 liter, vilket är 20 liter mindre än i föregående generation.

Det maximala lastutrymmet är 1 830 liter för bensin- och diesel och 1 675 liter för laddhybriden.
Det har dock blivit mer plats i baksätet tack vare 22 mm längre axelavstånd. Knäutrymmet har vuxit med 15 mm och axelbredden med 10 mm.

10 mils räckvidd på el
Inledningsvis kommer E-klass kombi med tre olika motoralternativ – alla fyrcylindriga tvålitersmotorer. Bensin- och dieselversionerna är mildhybrider med 48-volts elsystem. De får 204 hk / 320 Nm (E 200) respektive 197 hk / 440 Nm (E 220 d).
Laddhybriden E 300 e har liksom föregångaren tio mils räckvidd på el. Någon dieselversion kommer inte och bensinaren använder samma motor som E 200 ihop med en elmotor på 127 hk och 440 Nm. Mercedes anger ingen systemeffekt i sitt pressmaterial.
Framöver kommer även versioner med sexcylindrig motor och/eller fyrhjulsdrift. Vi har ännu inga svenska priser.
