Den europeiska versionen av plugin-hybriden Chevrolet Volt kan byggas i England som Opel/Vauxhall Ampera. Priset i Storbritannien uppskattas till ”cirka” 20.000 pund med speciell miljöbilsrabatt. Det motsvarar vad en Volvo S40 2,0D kostar i England!
Vad sägs om en bil som kan köras för två kronor milen i ”bränslepris”? För bra för att vara sant? Nja, Opel/Vauxhall kan vända upp och ner på gamla invanda begrepp! KLICKA FÖR STÖRRE
Under Genève-salongens inledning framkom det att många inom brittisk bilindustri gärna ser att General Motors placerar produktionen av den europeiska versionen av Chevrolet Volt i Storbritannien, närmare bestämt Ellesmere Port där även Vauxhall Astra byggs.
Den nya typen av plugin-hybrid som Opel Ampera/Vauxhall Ampera representerar innebär att de flesta jobbpendlare skulle kunna klara sig på enbart eldrift till och från arbetet. Brittiska regeringen ser mycket positivt på både hybridtekniken och det faktum att GM skulle kunna bygga Ampera i Storbritannien.
Vänsterstyrda Opel Ampera och högerstyrda Vauxhall Ampera kan eventuellt byggas i England. Utseendemässigt skiljer de sig från systermodellen Chevrolet Volt med annorlunda front- och akterparti. KLICKA FÖR STÖRRE
Under helgen framkom det fler uppgifter i ämnet och en del källor som engelsk media åberopar hävdar att brittiska regeringen är beredd att gå mycket långt för att få Ampera-produktionen till Ellesmere. Man kan tänka sig olika typer av statligt stöd till GM-fabriken och även skräddarsy en ny typ av miljöbilsrabatt för plugin-hybrider med lång räckvidd, som Ampera.
Enligt dessa uppgifter skulle en Vauxhall Ampera, med den speciella miljöbilsrabatten, bara kosta cirka 20.000 pund i Storbritannien! För enkelhetens skull räknar vi om det till en annan modell med samma pris i England och använder Volvo S40 2,0D, som också kostar kring 20.000 pund. Samma bilmodell i Sverige ligger på 230.000 kronor. Om systermodellen Opel Ampera skulle säljas till samma låga pris i Sverige blir den alltså billigare än både Honda Insight och Toyota Prius!
Chevrolet Volt har ett 180 kilo tungt batteripaket som ligger inbäddat i kardantunneln, i golvet på bilen. Det ligger väl skyddat och har testats med ett mycket högt krockvåld. ”Personerna i bilen dör innan batteriet dör,” som en GM-anställd krasst uttryckte det. Man har heller inte kunnat provocera fram en brand i batteriet, inte ens genom att genomborra med spikar och metallspetsar. KLICKA FÖR STÖRRE
Utan den speciella miljöbilsrabatten skulle priset för Vauxhall/Opel Ampera bli cirka 26.000 pund i Storbritannien, vilket omräknat till en välkänd bilmodell – Volvo V70 2,0F – blir 263.000 kronor för samma modell i Sverige.
Nu låter det här lite för bra för att vara sant och så är det faktiskt också. Vi kontaktade GM Storbritannien för att få priserna bekräftade och fick svaret direkt ”pure speculation!” av den engelska presstalesmannen. Uppgifterna om 20.000/26.000 pund för Vauxhall Ampera är en ren spekulation från medias sida, likaså att GM fattat något beslut om lokaliseringen av Ampera-produktionen. ”Vi kan inte bestämma pris på en bil som ligger nästan tre år framåt i tiden,” berättar Simon Hucknall som är PR Manager på Vauxhall och VX Motorsports.
Men till de brittiska tidningarnas försvar ska sägas att de brukar vara mycket välinformerade. Produktionen av vänsterstyrda Opel Ampera och högerstyrda Vauxhall Ampera kan mycket väl hamna i Storbritannien. Och det är känt sedan tidigare att regeringen vill att Storbritannien blir ”elbilarnas hemland”, vilket man kan åstadkomma genom rabatter och ett utbyggt nät av laddstolpar.