Ute i Europa är A-segmentet – det vill säga bilar med en längd på runt 3,6 meter – viktigt med cirka tio procent av den totala bilmarknaden. Här trängs modeller som exempelvis Fiat 500, Renault Twingo, Volkswagen Up, Ford Ka och Opel Adam samt trillingarna Peugeot 108, Citroën C1 och Toyota Aygo.
Men i Sverige har A-segmentet haft en blygsam del av bilförsäljningen, alldeles oavsett hur praktiska och lättparkerade dessa bilar är. De få som lyckats har antingen haft en osedvanligt hög charmfaktor eller ett väldigt attraktivt pris.
Opel har som sagt redan en modell i A-segmentet, Adam, och nästa år kompletteras utbudet med femdörrars Opel Karl. Adam är 3.698 millimeter lång och nya Opel Karl är bara marginellt kortare – 3.680 millimeter. Opel Corsa – som in princip är helt ny med bara några få chassidelar från föregående generation – är 4.021 millimeter lång. Nya Karl ska väga runt 900 kilo och ha plats för fem personer, om vi får tro Opel.
Enda motoralternativet för Opel Karl blir en trecylindrig bensinturbo på 1,0 liter och 75 hk, kopplad till en femväxlad manuell låda. Automat nämns inte och dieselmotorer brukar sällan vara ett ekonomiskt alternativ i den här storleksklassen.
Elektroniskt antisladdsystem, ESP, är standard på Opel Karl liksom ABS-bromsar och ”Hill Start Assist”, som förhindrar bilen att rulla bakåt vid start i backe. I tillvalslistan hittar vi massor av hjälpsystem och teknik som man inte alltid hittar i det här segmentet, till exempel vingelvarning och eluppvärmd ratt. En annan finess är ett så kallat City-läge, som ökar servoeffekten i ratten. Park Assist hjälper till vid parkering och farthållare med hastighetsbegränsare säkerställer att man inte överskrider inställd hastighet. Dimljusen ger förbättrad sikt under ogynnsamma väderförhållanden, medan en integrerad kurvljusfunktion ger säkrare kurvtagning. Opel Karl ska säljas med tio olika exteriöra kulörer och ett flertal fälgmodeller, från 14–16 tum.
Mest intressanta tillvalet är förmodligen Opels IntelliLink infotainmentsystem som gör att man kan ansluta sin iPhone eller Android-telefon till en pekskärm. De appar som man redan har i sin smartphone, till exempel navigering, går då att använda i bilen. IntelliLink är inte prissatt ännu men lär bli relativt ”billigt”, sannolikt en bit under 3.000 kronor.
De svenska priserna är inte färdigförhandlade ännu och de hänger till stor del på vilken grundutrustning som blir standard i Opel Karl. Nere i Europa ska i alla fall priserna börja på en nivå strax under 10.000 euro. Priserna för Opel Adam börjar vid 159.900 kronor och nya Karl borde alltså rimligen bli rejält mycket billigare. Svenska leveranserna börjar nästa sommar.