Smart ForFour var ett misslyckande och den avvecklades i förtid. Men Daimler-ledningen tittar inte bakåt, och när miljökraven ökar kan Smart hjälpa Mercedesgruppen att sänka de genomsnittliga utsläppen. Därför planeras comeback för Forfour.
Nygamla Smart ForFour (som troligen får annat namn) är i praktiken en utdragen ForTwo med fyra dörrar. (Datorbild: Schulte/Nextline)
Turerna har varit många för uddamärket Smart, som hittills bara gett ägaren Daimler AG miljardförluster. Roadstermodellen var rolig men sålde dåligt, och den fyrsitsiga ForFour på samma framhjulsdrivna bottenplatta som Mitsubishi Colt gick inte heller hem.
ForFour lades ner efter drygt två år trots att det kostade moderbolaget, dåvarande DaimlerChrysler, åtskilliga miljoner i skadestånd till Mitsubishi, som byggde bilen i holländska Born (i den gamla Volvofabriken) och plötsligt stod med en massa ledig kapacitet. Något som man dock snart fyllde med suvmodeller.
ForFour tillverkades 2004 – 2006. Den var framhjulsdriven, baserades på Mitsubishi Colt och byggdes av Mitsubishi i Holland.
Även en suv-version av ForFour, av media kallad Formore eller Forfun, avvecklades – redan på projektstadiet.
Sedan dess har Smart koncentrerat sig på den tvåsitsiga citybilen ForTwo, som i sin andra generation håller på att lanseras även i USA just nu i vår.
Men de europeiska miljökraven pressar premiumtillverkarna med stora törstiga bilar på programmet, och här ser Mercedes-Benz Cars framtida möjligheter i Smart-märket. Flera modeller från Smart, inklusive någon hybrid och någon hel-elektrisk, bidrar effektivt till att sänka koncernens genomsnittliga bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.
Därför arbetar nu Smarts utvecklingsavdelning med en ny fyrsitsig modell. Men denna gång överger man inte grundkonceptet med det kompakta drivpaketet i aktern som driver bakhjulen via en automatiserad växellåda. Man har insett att den lösningen är oupplösligt förknippad med varumärket Smart och därför något man gör klokt i att inte tumma på.
Så i praktiken blir den nya ForFour bara en förlängd ForTwo, som tack vare svansmotorn får bra innerutrymmen trots att den inte blir längre än cirka 3,5 meter.
Ironiskt nog blir inte Smart ensamt om den lösningen; förra partnern Mitsubishi har redan "lånat" idén om en superkompakt fyrapersoners svansmotorbil i och med sin modell "i". Den säljs i England och ska inom ett par år lanseras även i övriga Europa. Och liksom Smart ForTwo finns den i en batteridriven version som körs på prov i London.
Till nya svansmotorgänget sällar sig också Volkswagen när konceptfamiljen Up är klar för serieproduktion i slutet av 2010. En av flera varianter där blir en plugin-hybrid som effektivt bidrar till att hålla ner koncernens genomsnittliga förbrukning.
Trots att Smart alltså har kostat Daimler/Mercedes miljarder i förluster hittills, tycks märket bli en nyckelfaktor i företagets tuffa utmaning att klara EU:s kommande gränsvärden för CO2-utsläpp.