Hoppa till innehåll

Nya råd för hjulbyte – ”Efterdra inte – Efterkontrollera!”

Att efterdra hjulbultarna kan öka risken för skador och att hjulen lossnar. Därför ändrar däckbranschen sina råd.

I sak är det inte fel att efterdra hjulbultarna, problemet är att rådet har fått många att dra åt bultarna för hårt. Det kan leda till att man tänjer hjulskruven förbi sitt normala tänjningsläge, och då kan den i stället gänga upp sig. Det kan också bli skador på gängorna.

Däför ändras nu rådet att efterdra.

– Det sände helt fel signaler och ledde till att folk drog för hårt. På vissa bilar är det jättelätt att dra över brytpunkten för bulten, och då är det definitivt farligt för konsumenten, säger Lasse Dahlqvist på Däckspecialisternas riksförbund till SVT.

Det nya rådet är att ”efterkontrollera”.

– Efter fem till tio mil ska man ta det verktyg man har i bilen och känna med handkraft att hjulsskruvarna sitter fast. Mer än så behövs inte. Det allra bästa är dock att använda momentnyckel, säger Lasse Dahlqvist till ViB.

Han uppmanar också att rengöra kontaktytorna mellan fälg och nav i samband med hjulskifte för att minska risken för tappade hjul.

Lasse Dahlqvist uppmanar också till att sluta smörja hjulskruvarna.

– Sluta med det! Det blir bara sämre. Det räcker att rengöra och använda momentnyckel. Då minimerar man risken för tappade hjul.

Råd för säkert hjulskifte

1. Ta bort bultarna/muttrarna och avlägsna det gamla hjulet.

2. För både det gamla och det nya hjulet samt fordonet: Rengör och inspektera alla kontakty- tor, gängor (och i förekommande fall: adaptrar) med avseende på slitage, skador och över- driven korrosion.

3. Byt ut skadade, slitna och kraftigt korroderade delar.

4. Smörj inte gängorna eller ytorna före montering. (Anledningen är att det på personbilar då finns en stor risk att bulten/muttern dras förbi materialets sträckgräns, vilket leder till skador på gängorna och en sämre åtsittande bult/mutter som följd.)

5. Se till att bultarna/muttrarna passar fälgen (konisk/rundad/platt).

6. Montera det nya hjulet och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster (korsvis) till ett måttligt vridmoment, långt under det rekommenderade vridmomentet och kontrol- lera att hjulet sitter tätt och plant på navet.

7. Använd en korrekt justerad momentnyckel och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster (korsvis) till det vridmoment som rekommenderas av fordonstillverkaren.

8. Extra viktigt! Efter 5 till 10 mils körning är det dags att kontrollera att bul- tarna/muttrarna sitter korrekt, enligt det föregående steget.

(källa: STRO)

Läs även:

Därför kör göteborgare med vinterdäck även på sommaren

Nya däckkrav träder i kraft den 30 november

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.