
Ni som läst vårt test av dubbdäck i nummer 21/2013 vet redan vad som gäller. Men för er andra är det kanske på plats med en liten uppfräschning av de nya regler som gäller för dubbdäck.

Redan för tre år sedan togs beslut att antalet dubb i dubbdäck ska reduceras till 50 stycken/meter (mätt på slitbanans omkrets). Beroende på vilken däckdimension man använder så blir det i praktiken olika många dubb per däck.
Om vi tar den mycket vanliga däckdimensionen 205/55R16 som exempel – som även används i vårt dubbdäckstest – sänks antalet dubb från 130 till 96. Det är alltså en betydande mängd färre dubbar, 26 procent för att vara noga.
De nya dubbdäcksreglerna trädde i kraft vid halvårsskiftet i år. Alla dubbdäck som är tillverkade från 1 juli 2013 och framåt måste följa de nya reglerna i Norden med högst 50 dubb/meter. Ännu så länge finns det en handfull dubbdäck som klarar de nya reglerna (Continental ContiIceContact, Dunlop IceTouch, Gislaved Nord Frost 100, Goodyear UltraGrip Ice Arctic, Michelin X-Ice North 3, Nokian Hakkapeliitta 8 och Pirelli Ice Zero). Fler dubbdäck är på väg och nästa vinter lär det finnas ett större utbud.
För att klara behovet av dubbdäck till den här vintern har de stora tillverkarna producerat en ”buffert”. Men de signaler vi får från däckhandeln tyder på att man kanske underskattat behovet av dubbdäck. Två tänkbara orsaker till detta är att andelen dubbdäck faktiskt ökat de senaste åren (på grund av relativt stränga vintrar) och att man helt enkelt inte vill riskera att bli sittande med stora, osålda däcklager.
När frosten kommer blir det panik hos däckhandlarna eftersom så många bilägare väntar till sista stund med att lägga på vinterhjulen. Vid de tillfällen som däcken är för slitna och behöver ersättas uppstår ett lika akut behov av nya däck.
Om våra signaler stämmer innebär det att flera däckmodeller snabbt kan ta slut och den här vintern kan de inte ersättas på något enkelt sätt på grund av de nya dubbdäcksreglerna. Antingen får man välja friktionsdäck istället eller någon av de dubbdäcksmodeller som är godkända.
En faktor som kan försvåra lagersituationen ytterligare är att norska Vegdirektoratet i förra veckan oväntat beslutade sig för att ge Nokian Hakkapeliitta 8 dispens för att användas i Norge. Nokian Hakkapeliitta 8 använder sig av lättare och annorlunda dubb, vilket gör att vägslitaget blir mindre – något som går att leda i bevis med en speciell mätmetod. Nokian Hakkapeliitta 8 har därför 190 (!) dubbar i dimensionen 205/55R16 men är ändå godkänt enligt de nya reglerna.
Nokian Hakkapeliitta 8 är godkänt för användande enligt de nya dubbreglerna i Sverige och Finland, men fram till och med förra veckan var alltså Hakka 8 inte godkänt för bruk i Norge då tjänstemännen fortfarande undersökte testmetoden för vägslitage. Dispensen för Hakkapeliitta 8 innebär nu att Nokian snabbt måste lägga om sin distribution för att även kunna leverera till norska kunder.
Behöver du nya dubbdäck är alltså rådet att snarast uppsöka din vänliga däckhandlare för att vara säker på att du får tag på dina favoritdäck. Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april och senast 1 december måste vinterhjulen sitta på bilen (vid vinterväglag).
Steg-för-steg: Byt däck själv med 10-stegsmetoden
- Köp tidningen i butik – finns ute nu.
- Köp digitaltidningen direkt på sajten (39 kr).
- Teckna en prenumeration! 9 nummer + Polaroid solglasögon för 299 kr.