Hoppa till innehåll

Nya säkerhetsregler vid vägarbeten

Vägverket har beslutat om nya regler för ökad säkerhet vid vägarbeten. De nya reglerna träder i kraft 1 februari. Bakgrunden är ett antal svåra olyckor vid vägarbeten det senaste året, flera med dödlig utgång. – Det nya regelverket siktar till att höja säkerheten på vägarbetsplatserna, bland annat genom att entreprenörerna ska sköta skyltningen på bättre […]

Vägverket har beslutat om nya regler för ökad säkerhet vid vägarbeten. De nya reglerna träder i kraft 1 februari. Bakgrunden är ett antal svåra olyckor vid vägarbeten det senaste året, flera med dödlig utgång.

– Det nya regelverket siktar till att höja säkerheten på vägarbetsplatserna, bland annat genom att entreprenörerna ska sköta skyltningen på bättre och tydligare än tidigare. Trafikanterna har tappat respekten för skyltarna, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö i en kommentar till de nya reglerna.
– Trafikanterna får bereda sig på att arbetsplatserna blir betydligt mer omgärdade och att hastigheten oftare sätts ned förbi vägarbeten. Samtidigt skärps kraven på entreprenörerna att sköta skyltningen bättre. Dessutom skärper vi kraven på dem vi köper transporter av. Om kraven inte följs kan resultatet bli kännbara avgifter för entreprenören, menar Ingemar Skogö.
– Vi kommer även att ställa krav på att det finns alkolås i de fordon som vi upphandlar för transporter vid vägarbeten. Kraven skärps successivt för olika typer av tunga fordon från 1 januari 2004 till 1 januari 2006. Då ska alla lastbilar över 3,5 ton som kör mer än 100 timmar för Vägverket vara utrustade med alkolås, säger Ingemar Skogö.

Vägverket har arbetat fram det nya regelverket i samarbete med Arbetsmiljöverket, branschorganisationer, skyddsombud med flera. Några av de nya reglerna:
• Nattetid eller när vädret gör att sikten är dålig ska vägarbetarna använda varselbyxor när de jobbar.
• Krav på utökad utbildning av vägarbetsplatsens personal.
• Vägarbetsplatsen görs säkrare genom utökade avstängningar med kraftiga barriärer för att skydda såväl vägarbetare som trafikanter och utökade säkerhetszoner. Oskyddade trafikanter ska beredas möjlighet att passera på ett säkert sätt.
• Beläggningsarbeten på tvåfältsväg ska normalt inte förekomma på längre sträckor än 2 km.
• Vid alla planeringsbara arbeten ska transportören följa aktuell lagstiftning för kör- och vilotider. Färdskrivare ska vara installerad och alltid användas.
• Krav på att alla lastbilar över 3,5 ton, senast 2006, ska vara försedda med alkolås (start från den 1 september 2004).

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.