Även om Skoda Superb alltid har varit känt för generösa utrymmen har den fjärde generationen vuxit på flera ledder. Kombin har blivit 40 mm längre och måttar 4 902 mm. Halvkombin har vuxit ännu mer – hela 43 mm, till 4 912 mm. Detta gör att lastutrymmet vuxit till 690 liter (+ 30) respektive 645 liter (+ 20).
Höjden har ökat till 1 482 mm (+ 5) respektive 1 481 mm (+ 12). Det ger att takhöjden inuti ökat mellan 6 och 11 mm.
Bredden har faktiskt minskat med 15 mm för båda versionerna till 1 849 mm. Axelavståndet är oförändrat.

Superb och nya Volkswagen Passat är utvecklade tillsammans av Skoda och kommer att tillverkas i samma fabrik i Tjeckien. Det innebär bland annat att de kommer att dela motorer.
Nya Skoda Superb kommer som bensin, diesel och laddhybrid. Den lilla bensinmotorn på 1,5-liter och 150 hk får mildhybridteknik för att spara på dropparna.


Laddhybriden använder samma bensinmotor (föregångaren har en äldre 1,4-litersmotor), men i stället för mildhybridteknik finns ett rejält batteri på 25,7 kWh. Hur stark elmotorn är anger inte Skoda, men den sammanlagda systemeffekten är 204 hästkrafter. Räckvidden på el ska vara över 10 mil. Det går att ladda hemma med 11 kW och vid snabbladdare med 50 kW.
Bensin- och dieselmodellerna får 7-stegad DSG-automatväxellåda medan laddhybriden får en 6-stegad. Det erbjuds inga manuellt växlade versioner. Fyrhjulsdrift erbjuds både med bensin- och diesel, men inte för laddhybriden.
Gemensamt för Superb och Passat är och de nya adaptiva stötdämparna DCC Pro som reagerar snabbare och har större inställningsmöjligheter än tidigare version tack vare tvåventilsteknik.
| Bensin | Effekt hästkrafter | Växellåda |
| 1.5 TSI mHEV | 150 | 7-stegad DSG |
| 2.0 TSI | 204 | 7-stegad DSG |
| 2.0 TSI 4×4 | 265 | 7-stegad DSG |
| Diesel | ||
| 2.0 TDI | 150 | 7-stegad DSG |
| 2.0 TDI 4×4 | 193 | 7-stegad DSG |
| Laddhybrid | ||
| 1.5 TSI iV | 204 | 6-stegad DSG |

Interiören domineras av en stor infotainmentskärm, den större versionen är 13 tum. Skoda utlovar att det finns fysiska knappar för att styra infotainmentsystemet. Växelväljaren har flyttats till styrstången.
Förarassistans-systemen utökas med Turn Assist som ska varna för mötande trafik om man svänger in på en gata och Crossroad Assist som ska minska kollisionsrisken i korsningar. Skoda har också vidareutvecklat Front Assist-systemet så att det bättre skyddar fotgängare. Antalet krockkuddar har utökats till tio.

