Fordfamiljen växer, nu blir C-Max 4×4. Honda skär ner hybridproduktion. Sveriges bilar drar för mycket. Peugeot-Citroën-koncernen stänger fabrik i England.
Sveriges bilar drar för mycket
Bilindustrins kommer inte att klara sitt löfte till EU om att mellan 1998 och 2008 minska koldioxidutsläppen från nya bilar med en fjärdedel. Det visar nya siffror från European Federation for Transport and Environment (T&E), där bl a Svenska Naturskyddsföreningen (SNF) och Gröna Bilister är medlemmar.
Sammanställningen visar samtidigt att koldioxidutsläppen från den svenska nybilsparken fortfarande är mer än 20 procent högre än EU-snittet. ACEA (The European Automobile Manufacturers Association) lovade 1998 EU-kommissionen att på frivillig väg fram till 2008 sänka de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya bilar från 186 g per km till högst 140 g per km. När tre år av åtagandeperioden återstår ser åtagandet definitivt ut att spricka. Enligt den analys som T&E gjort, var snittet under 2005 160 g koldioxid per km, dvs långt över den nivå industrin förbundit sig att klara om tre år.
Ford C-Max blir 4×4
Fordfamiljen växer. I sommar kommer de sjusitsiga S-Max och nya Galaxy, men nästa år får vi också se en fyrhjulsdriven variant av kompakta MPV:n C-Max. Den får fyrhjulsdrift enligt system Haldex, samma som sitter i Volvos bilar. Konkurrenter blir just Volvo XC60, Volkswagens (odöpta) SUV och Opel Zafira i 4×4-version.
PSA stänger fabrik i England
Peugeot-Citroën-gruppen (PSA) kommer att stänga sin fabrik i Ryton i england under 2007, meddelade koncernchefen Jean Martin Folz i går. Interna studier visar att Ryton-verken har för höga kostnader, och i ett läge där PSA säljer färre bilar i en allt hårdare konkurrens i Europa, återstår bara den ”svåra slutsatsen” att Ryton inte lönar sig.
Honda skär ner hybridproduktion
Honda Accord i hybridversion säljer dåligt. Det har fått ledningen att omvärdera produktionstakten. Accord totalt tappade 4 procent försäljning under 2005, och hybridversionen utgör bara en liten del av totalproduktionen. Mycket talar för att tillverkningen av Accord hybrid nu kommer att skäras ned ytterligare. Dick Colliver i ledningen för Honda US sa vid en presskonferens i New York att köparna av Accord hybrid är skeptiska till bränslebesparingen i förhållande till merpriset.