Isärplockade bilar kringgår tullen. Fords hybrider ökade 75 procent. SUV-försäljningen rasar i USA. Rekordvinst för BMW. VW-chefen vidhåller tuffa tag. Fiat ser ljuset i tunneln. Mercedes knappar in förlusten. 80 procent fler dieslar i USA.
Isärplockade bilar kringgår tullen
![]() |
|
Det är komplicerad montering av Chevrolet Aveo för att kringgå höga tullar i Ukraina.
|
Det är höga tullar på bilar som importeras till Ukraina – 25 procent på värdet. Detta för att skydda den inhemska arbetsmarknaden. Men lösa bildelar tullas bara med fem procent av värdet. Därför skickar Skoda sina bilar i boxar till en fabrik i Ukraina som färdigmonterar dem. Mer komplicerat är det för General Motors Chevrolet Aveo. Den byggs i Korea, skeppas till Polen, monteras isär och skickas i boxar till ZAZ-fabriken i ukrainska Ilyichivsk, där de monteras ihop igen och skickas till återförsäljarna. GM säger att det är åtta delar av bilens som monteras bort och skickas som ”reservdelar” med tillsammans med den ofärdiga bilen.
Fords hybrider ökade 75 procent
Fords hybridmodeller ökade sin försäljning med 75 procent under april, jämfört med mars. Cirka 2.800 hybriddrivna Fordbilar såldes under april i USA.
SUV-försäljningen rasar i USA
Alla de tre stora USA-tillverkarna tappade försäljning under april månad, och största tappet gällde genomgående stora lastbilsbaserade SUV:ar. På deras bekostnad ökade försäljningen av ”cars”, det vill säga vanliga personbilar. Samtidigt med förlustsiffrorna för hemmamärkena ökade Toyota kraftigt och slog Chrysler under april med 219.965 sålda bilar mot 190.095. GM noterade en försäljningsminskning på 7 procent, och samma tapp redovisar Ford. Men Ford betonar att hybridförsäljningen (i praktiken mest Escape Hybrid) har ökat med tvåsiffriga procenttal tre månader i rad.
Fords dottermärke Volvo tappade 9,3 procent, medan GM-märket Saab ökade 3 procent – och det till stor del tack vare stora SUV:en 9-7X.
Chrysler medger 7 procent minskning under april, men påpekar att försäljningen av ”cars” ökade med hela 37 procent mot förra året. Nästan hela den framgången står nya modellen Dodge Caliber för. Och Mercedes gick rejält framåt med plus 16 procent.
Praktiskt taget alla importmärken i USA noterade plussiffror under april. Suzuki ökade 32 procent, Mitsubishi 17,5 och American Honda plus 4,7 procent.
Rekordvinst för BMW
BMW omsatte under första kvartalet i år 11,62 miljarder euro, vilket var en ökning med 12,2 procent mot året innan.Vinsten före skatt ökade med 57,7 procent till nära 1,3 miljarder euro. Om man räknar bort extraordinära intäkter från försäljning av aktier i flygmotorföretaget Rolls-Royce, steg vinsten före skatt med 12 procent till 921 miljoner euro.
BMW sålde under första kvartalet fler bilar än någonsin, och allt pekar på att verksamheten går mot sitt ekonomiskt bästa år i företagets historia. ”Vi är på god väg att nå vårt vinstmål för helåret på fyra miljarder euro”, sa BMW:s ordförande Helmut Panke när siffrorna redovisades på onsdagen.
Totalt sålde BMW-gruppen, inklusive Mini och Rolls-Royce, 332.923 bilar, vilket är en ökning med 13,9 procent mot samma period föregående år. Rolls-Royce ökde sin försäljning med 15,1 procent – till 107 bilar. BMW-märket sålde 283.297 bilar första kvartalet – en ökning 18,3 procent.
VW-chefen vidhåller tuffa tag
Volkswagens koncernchef Bernd Pischetsrieder, som fick sitt förordnande förlängt med fem år på tisdagskvällen, talade på onsdagen inför 3.500 aktieägare på bolagsstämman i Hamburg. Han upprepade sina tidigare krav på krafttag för att få huvudmärket Volkswagen lönsamt igen. Det krävs ökad produktivitet, fullt utnyttjande av fabrikerna, minskade lönskostnader och omroganiserad produktion av komponenter. Tidigare har Pischetsrieder sagt att 20.000 anställningar måste bort, vilket motsvarar 20 procent hela medarbetarstaben i Tyskland.
Fiat ser ljuset i tunneln
Bilverksamheten i Fiatkoncernen (Fiat, Alfa Romeo och Lancia) gjorde under första kvartalet en vinst på 57 miljoner euro, att jämföra med en förlust på 129 miljoner förra året. Utsikterna för helåret är nu att Fiat Auto ska klara en vinst på 200 miljoner euro. Omsättningen för bilverksamheten ökade med 23 procent till 6,1 miljarder euro, varav huvudmärket Fiat stod för 5,7 miljarder – en omsättningsökning med 23,7 procent.
Mercedes knappar in förlusten
Vinsten på verksamheten i DaimlerChrysler ökade med 42 procent under första kvartalet i år – till 891 miljoner euro. Förlusten för kärnmärket Mercedes minskade markant från 954 miljoner euro förra året till 678 miljoner i år. I bokföringen för första kvartalet ingår en kostnad på 1,2 miljarder euro för nedläggningen av Smart Forfour. För nästa år räknar dock Mercedes med vinst (en operativ marginal på 7 procent) bland annat genom att Smart-verksamheten för första gången någonsin ska gå med vinst.
Chryslergruppens vinst sjönk med 53 procent till 119 miljoner euro under första kvartalet. Orsaken är främst stenhård konkurrens och stora rabatter för att minska lagren i USA.
80 procent fler dieslar i USA
Antalet dieseldrivna personbilar, stadsjeepar och lätta lastbilar har ökat med 80 procent i USA mellan år 2000 och 2005, enligt Diesel Technology Forum. Det handlar i absoluta tal om 543.777 dieslar 2005 mot bara drygt 301.000 fem år tidigare. Andelen dieseldrivna lätta fordon var 3,6 procent i USA under 2005.
