Droptail är Rolls-Royce senaste specialbygge och är en efterföljare till Sweeptail från 2017 och Boat Tail från 2021. Rolls-Royce Droptail kommer att byggas i fyra exemplar, och var och en anpassas i högsta grad efter köparens önskemål.
Den första bilen kallas La Rose Noire Droptail och är inspirerad av den kaliforniske köparens frus favoritblomma – den svartröda Black Baccara-rosen.


En utmärkande detalj är en extremt exklusiv klocka i instrumentbrädan. Det rör sig om en Audemars Piguet Royal Oak Concept, med ett 4407-urverk. Klockan kan plockas loss och bäras på handleden.
Instrumenpanelen i sig är också ett konstverk bestående av 1 603 träbitar som tog nästan två år att sammanfoga.

Rolls-Royce Droptail bjuder även på ett specialbyggt monocoque-chassi av stål, aluminium och kolfiber – ett nytt koncept för Rolls-Royce-divisionen Coachbuild. Motorn under huven är dock, i sammanhanget, högst ordinär – den vanliga turboladdade 6,75-liters V12:an. Den är dock trimmad och ger ytterligare 30 hästkrafter.
Då bilen är 5,3 meter lång, 2 meter bred och fylld med ljuddämpande material är vikten avsevärd. Det gör att 0-100 km/h går på omkring 5 sekunder. Men vad gör det? Detta är en bil att färdas med värdighet i, inte att flåsköra med.

”Smakar det, så kostar det” brukar man säga och det stämmer i högsta grad denna gång. Föregångaren Boat Tail kostade 20 miljoner pund och La Rose Noire Droptail lär kosta mer än så. Det finns flera uppgifter på nätet om priser över 300 miljoner svenska kronor.