Hoppa till innehåll

OFFICIELL: C 63 AMG kombi

Knappt har Mercedes presenterat kombiversionen av C-klass förrän det är dags för värstingen C 63 AMG kombi med 6,2-liters V8:a på 457 hk. Publik premiär blir det i Frankfurt och listpriset startar vid 69.800 euro. Det här blir ett av de snabbaste skåpen på marknaden: C 63 AMG kombi med V8:a på 457 hk! KLICKA […]

Knappt har Mercedes presenterat kombiversionen av C-klass förrän det är dags för värstingen C 63 AMG kombi med 6,2-liters V8:a på 457 hk. Publik premiär blir det i Frankfurt och listpriset startar vid 69.800 euro.

OFFICIELL: C 63 AMG kombi

Det här blir ett av de snabbaste skåpen på marknaden: C 63 AMG kombi med V8:a på 457 hk! KLICKA FÖR STÖRRE

Mercedes vilar inte utan nu är det pang på rödbetan. C-klass kombi har precis visats och redan är det dags för värstingversionen från trimmarstugan AMG. Som vi kan vänta oss är mycket likt jämfört med sedanversionen av C 63 AMG, som också ska få sin publika premiär i Frankfurt tillsammans med C 63 AMG kombi.
Precis som på sedanversionen blir det kraftigt utlagda hjulhus och en aggressiv front som bygger på Avantgarde-modellen.
Motorn är i grunden samma V8 på 6.208 kubikcentimeter som i E63 AMG, men för C 63 sedan och kombi är effekten nertagen från 507 till 457 hk/336 kW vid 6.800 r/min. Max vridmoment är 600 Nm vid 5.000 varv, men redan från 2.000 finns cirka 500 Nm – som räcker ända upp till 6.250 varv.
Prestanda blir bara obetydligt sämre för kombin och den går från 0 – 100 km/h på 4,6 sekunder (4,5 för sedanen).

OFFICIELL: C 63 AMG kombi

Mercedes har lite otur, samma dag som man visar sin C 63 AMG så passar Audi på att presentera sin RS6 Avant. Tillfällighet? KLICKA FÖR STÖRRE

Precis som hos sedanversionen hittar vi speciell AMG-instrumentering med röda visare och hastighetsmätaren graderad till 320 (även om toppfarten är standardmässigt begränsad till 250 km/h). Den mindre sportratten mäter 365 millimeter i diameter.
Växellådan är en AMG-förstärkt version av den 7-stegade automaten 7G-Tronic, som här har tre körlägen: C som i comfort, S som i sport och M som i manuell. I sportläget växlar lådan 30 procent snabbare än i läge comfort. Och 50 procent snabbare än när man petar växlarna för hand. Special är också att lådan ger mellangas vid nedväxling – vilket inte bara ger en sportig känsla utan också minskar risken för hjulsläpp vid bromsning i kurva, både på väg och bana.
Även kombiversionen får 18 och 19-tumsfälgar samt perforerade och ventilerade bromsskivor – fram med diametern 360 mm och sexkolvsok, bak 330-millimeterskivor med fyrkolvsok. Däckdimensionen är 235/40R18 och 255/35R18, respektive 235/35R19 och 255/30R19 (fram/bak).
Antisladdsystemet arbetar i tre steg: standard, sport och urkopplad. Sportläget medger mer bakvagnsdrift än standard, och i läge OFF ges ingen stabiliseringshjälp alls. Dock fungerar antispinn – med hjälp av ABS-systemet – även med ESP urkopplat.
Andra detaljer som kan nämnas är att AMG-versionen lastar 485 liter, 1.500 med baksätet nedfällt. Priset i Europa, inklusive 19 procent moms, är 69.853 euro.

OFFICIELL: C 63 AMG kombi

Den som har bråttom till Ikea och lasta platta paket har helt plötsligt flera intressanta bilmodeller att välja på. Mercedes C 63 AMG kombi är en av dessa. KLICKA FÖR STÖRRE

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.