General Motors är inte direkt blyga när de presenterar den nya super-Corvetten ZR1: ”Det här är bilen som kör ifrån alla Porsche och ligger i nivå med Ferrari 599 och Lamborghini Murciélago!” Kompressormotorn är inte slutgiltigt mätt ännu men räkna med mer än 620 hk. Bilen får publik premiär i Detroit om en månad och börjar levereras nästa sommar. Priset i USA blir 100.000 dollar – mycket lägre än motsvarande modeller hos Ferrari och Porsche!
Nu är den här – helt omaskerad – nya Corvette ZR1! Prestanda i toppnivå och ett pris som i sitt segment är snorbilligt – vi kan inte vänta på att få provköra den här lilla värstingen! KLICKA FÖR STÖRRE
När den nya super-Corvetten ZR1 nu äntligen har blivit officiell och kan visas utan maskering, så får vi också veta hur upprinnelsen till hela projektet var. Det var ingen mindre än General Motors chef Rick Wagoner som blev så imponerad av Z06-modellen (7,0-liters V8, 510 hk) att han utbrast:
– Jösses, om det här är vad ni kan göra med en Corvette för 60.000 dollar, vad kan ni då inte göra med en Corvette för 100.000 dollar?!
Det där var tillräckligt för att teknikerna hos GM skulle börja jobba på ytterligare en Corvette, ursprungligen med kodnamnet ”Blue Devil”. Enligt Rick Wagoner var det omöjligt att stoppa teknikerna när frågan väl ställts:
– Det var inte så att det protesterade, säger Rick Wagoner och flinar, det var snarare som att försöka släcka en eld med bensin!
Taket, C-stolpen, huven, framskärmarna, innerskärmar och en del andra smådetaljer är tillverkade i kolfiberarmerad plast, för att spara vikt. Ändå väger ZR1 cirka 90 kilo mer än en Z06. KLICKA FÖR STÖRRE
Först testade man med turbomatning för att få en effektiv motor men provade sedan tillverkaren Eatons nya kompressormodell. Den nya kompressorn med fyra skruvade rotorblad visade sig så effektiv att den framstod som ett självklart val. En stor fördel med kompressor på en sportbil, jämfört med turbo, är att man behåller det blixtsnabba svaret på gasen som man gärna vill ha.
Nya Eaton-kompressorna är mycket effektiv. KLICKA FÖR STÖRRE
Dessutom var skruvkompressorn tystare än tidigare modeller och liten till formatet, vilket gör att den kan gömmas ovanpå motorn utan att huven behövde höjas speciellt mycket. Motorhuven har istället ett genomskinligt nät där man kan skymta laddluftkylaren.
Tittar vi på motorbilderna, varav en del läckte ut redan för några veckor sedan, ser vi hur smutt installationen är med de integrerade laddluftkylarna. Den 6,2-liter stora LS9-motorn har inget att göra med den stora 7,0-liters maskinen som sitter i Z06 utan har valts för sitt stadiga block som tål höga förbränningstryck och hög effekt.
Motorn är kompakt, trots kompressor och laddluftkylare. KLICKA FÖR STÖRRE
Någon exakt toppeffekt vill General Motors inte presentera ännu eftersom man anser att det fortfarande behövs en del justeringar på kylning och temperaturer under huven. Med kompressorn är det relativt enkelt att höja laddtrycket uppåt och nedåt, vilket förstås påverkar motoreffekten, och det handlar mest om att lägga sig på en lagom nivå där temperaturerna inte sticker iväg. Laddtrycket anges till 10,5 psi, alltså 0,7 bar.
GM säger så mycket som att Corvette-motorn ger ”mer än 620 hk och ungefär 800 Nm i vridmoment”. De definitiva siffrorna ska publiceras i mars och ännu så länge anges effekten till 626 hk vid 6.500 rpm och vridet till 807 Nm vid 4.000 rpm. Toppeffekten gör motorn till GM:s kraftfullaste någonsin men lågvarvsegenskaperna imponerar också, vid 1.000 rpm ger motorn 434 Nm! 90 procent av maximala vridet finns tillgängligt från 2.600 – 6.000 rpm!
Kompakt installation, kompressorn och laddluftkylarna tar inte mycket plats. Toppeffekten är imponerande men titta på vridmomentkurvan – 434 Nm redan vid 1.000 rpm! KLICKA FÖR STÖRRE
Hela motorpaketet med kompressor och laddluftkylare och förstärkt drivlina innebär att ZR1 väger mer än en Z06, enligt de första uppgifterna cirka 90 kilo extra och tyngdpunkten förskjuts något framåt med en viktfördelning på 52/48. För att ändå hålla ner viktökningen har motorhuv, innerskärmar, framskärmarna, taket och karosspartiet runt C-stolparna gjorts i kolfiberarmerad epoxiplast. GM har dessutom kostat på sig en extremt dyr färg (cirka 5.000 kronor per liter!) som ska stoppa UV-strålningen från solen och därmed förhindra att kolfiberdetaljerna åldras i förtid.
Rejäla kompositbromsar är standard på ZR1. Billiga, faktiskt! KLICKA FÖR STÖRRE
De gigantiska Brembo-bromsarna har kompositskivor och är i ungefär samma dimension som de Ferrari använder på Enzo och FXX (15,5 tum i diameter fram och 15,0 tum bak). Den här typen av bromsar på en Porsche brukar innebära att priset hoppar upp med cirka 100.000 kronor, så Corvette ZR1 är faktiskt den billigaste bilen man kan köpa med kompositbromsar. Enligt GM funkar bromsarna gnisselfritt även när de är kalla och prestanda i varmt tillstånd behöver vi inte kommentera.
Fälgarna mäter 10×19 fram och hela 12×20 tum bak, däcken levereras av Michelin (Pilot Sport 2) och har dimensionen 285/30ZR19 fram och 335/25ZR20 bak.
Rejäla mackor bak, 335 mm breda! Avgassystemet har fyra utblås och två av dem har en ventil som öppnas vid full gas och ger ett extra gött ljud. Avgastonen är väldigt aggressiv och kompressorn ger ett smattrande ljud som är rent beroendeframkallande. KLICKA FÖR STÖRRE
Transmissionen är en sexväxlad manuell låda, baserad på Tremec RR6060 men förstärkt och försedd med dubbelskivig Sachs-koppling och ett likaledes förstärkt transaxelhus. Växlarna är valda med omsorg och man behöver inte lägga i tvåan för att nå 60 mph eller 100 km/h, vilket innebär att ZR1 lär få mycket bra 0 – 100 tider. Sexans utväxling är lagd så att toppfarten blir över 200 mph, det vill säga 320 km/h. En rolig detalj i bakaxeln är att drivaxlarna har olika diameter, 33 respektive 40 millimeter, det gör att de har olika resonansfrekvens och det lär minska risken för att bakhjulen ska hoppa vid kraftig acceleration.
Det preliminära priset i USA är 100.000 dollar, försäljningen startar direkt och de första bilarna når kunderna sommaren 2008. Som jämförelse kostar en Porsche 911 Turbo 123.000 dollar i USA, en Audi R8 ska kosta 108.000 dollar och en Ferrari 599 ungefär 270.000 dollar. I Sverige kostar en Corvette Z06 852.000 kronor och därför bör ZR1 hamna en bit över miljonstreck.
Publik premiär för ZR1 blir det i Detroit om en månad och vi kan förstås inte vänta tills vi får flygbiljetten till första provkörningen i vår!
Hålet i motorhuven gör att man inte behöver tvivla över vilken modell det handlar om. KLICKA FÖR STÖRRE