FIA och Formel 1 har nu formellt godkänt General Motors och Cadillac som mästerskapets 11:e team. Det innebär att den amerikanska biltillverkaren officiellt ansluter till startfältet 2026 – då F1 introducerar ett helt nytt reglemente.
Till en början kommer GM-teamet att använda Ferraris motorer, men planen är att utveckla en egen drivlina från 2028.
GM går vidare utan Andretti
Ursprungligen var det tänkt att General Motors skulle ansluta till F1 genom ett samarbete med Andretti Global. Men den ansökan avslogs av F1:s ägare, Formula One Management (FOM), som inte ansåg att Andretti skulle tillföra tillräckligt med värde till sporten.
Den kontroversiella nobben ledde till en infekterad konflikt där Michael Andretti försökte pressa F1 att ändra beslutet – bland annat genom en långdragen rättslig process och politiska påtryckningar från USA:s kongress.
Men istället för att fortsätta kampen valde Andretti att kliva åt sidan, och en ny ansökan ledd av Dan Towriss’s TWG Group har nu godkänts.
Domenicali: ”En positiv utveckling för F1”
F1:s vd Stefano Domenicali kommenterade beslutet:
– Som vi sa redan i november var General Motors åtagande att ta Cadillac till Formel 1 ett viktigt och positivt steg i sportens utveckling. Jag vill tacka GM och TWG för deras konstruktiva arbete under många månader och ser fram emot att se teamet på gridden från 2026.
Cadillac F1 Team kommer att göra sin debut samtidigt som F1 inför ett av de största regeländringarna i sportens historia. De nya reglerna för både motorer och chassi träder i kraft 2026 – vilket innebär att GM har bara 12 månader på sig att förbereda sitt första F1-bidrag.
Se här när GM och Cadillac officiellt tillkännages som F1:s elfte team inför 2026-säsongen:
Projektet leds av den tidigare Marussia-chefen Graeme Lowdon, som redan har knutit till sig erfarna F1-namn som Pat Symonds och Rob White.
Colton Herta aktuell för en sits

I samband med GM:s godkännande har IndyCar-stjärnan Colton Herta seglat upp som en möjlig förare för teamet.
Den 24-årige amerikanen har tidigare testat en McLaren F1-bil på Portimão 2022 och har tävlat i europeisk racing. Men Herta själv har antytt att ett F1-byte inte är helt självklart, enligt motorsport.com.
– Jag skulle lämna en fantastisk grupp människor som jag verkligen gillar att jobba med, så det är inget självklart val för mig.”
– Det är inte så enkelt att bara säga: ‘Okej, vi ses’. Jag skulle kunna ge upp en möjlighet att aldrig få jobba med det här teamet igen.
Med bara drygt ett år kvar till debuten har Cadillac nu fullt fokus på att bygga ett konkurrenskraftigt team. Men med en av världens största biltillverkare i ryggen råder det ingen tvekan om att det amerikanska inslaget i F1 kommer bli starkare än på länge.