Hoppa till innehåll

Officiellt: General Motors blir F1:s elfte team – debuterar 2026

General Motors och Cadillac har nu fått grönt ljus för att ansluta till Formel 1. Den amerikanska biltillverkaren blir en del av startfältet från 2026 – men inte som en del av Andretti Global.

FIA och Formel 1 har nu formellt godkänt General Motors och Cadillac som mästerskapets 11:e team. Det innebär att den amerikanska biltillverkaren officiellt ansluter till startfältet 2026 – då F1 introducerar ett helt nytt reglemente.

Till en början kommer GM-teamet att använda Ferraris motorer, men planen är att utveckla en egen drivlina från 2028.

GM går vidare utan Andretti

Ursprungligen var det tänkt att General Motors skulle ansluta till F1 genom ett samarbete med Andretti Global. Men den ansökan avslogs av F1:s ägare, Formula One Management (FOM), som inte ansåg att Andretti skulle tillföra tillräckligt med värde till sporten.

Den kontroversiella nobben ledde till en infekterad konflikt där Michael Andretti försökte pressa F1 att ändra beslutet – bland annat genom en långdragen rättslig process och politiska påtryckningar från USA:s kongress.

Men istället för att fortsätta kampen valde Andretti att kliva åt sidan, och en ny ansökan ledd av Dan Towriss’s TWG Group har nu godkänts.

Domenicali: ”En positiv utveckling för F1”

F1:s vd Stefano Domenicali kommenterade beslutet:

– Som vi sa redan i november var General Motors åtagande att ta Cadillac till Formel 1 ett viktigt och positivt steg i sportens utveckling. Jag vill tacka GM och TWG för deras konstruktiva arbete under många månader och ser fram emot att se teamet på gridden från 2026.

Cadillac F1 Team kommer att göra sin debut samtidigt som F1 inför ett av de största regeländringarna i sportens historia. De nya reglerna för både motorer och chassi träder i kraft 2026 – vilket innebär att GM har bara 12 månader på sig att förbereda sitt första F1-bidrag.

Se här när GM och Cadillac officiellt tillkännages som F1:s elfte team inför 2026-säsongen:

Projektet leds av den tidigare Marussia-chefen Graeme Lowdon, som redan har knutit till sig erfarna F1-namn som Pat Symonds och Rob White.

Colton Herta aktuell för en sits

Colton Herta i en svart Andretti IndyCar-racingdräkt och keps med “Gainbridge”-logga, omgiven av suddiga personer i depån. Han ser fokuserad ut inför ett lopp.
Colton Herta pekas ut som favorit till en av förarplatserna i Cadillac F1 – men själv är han inte lika övertygad. Foto: Icon Sportswire / Getty Images

I samband med GM:s godkännande har IndyCar-stjärnan Colton Herta seglat upp som en möjlig förare för teamet.

Den 24-årige amerikanen har tidigare testat en McLaren F1-bil på Portimão 2022 och har tävlat i europeisk racing. Men Herta själv har antytt att ett F1-byte inte är helt självklart, enligt motorsport.com.

– Jag skulle lämna en fantastisk grupp människor som jag verkligen gillar att jobba med, så det är inget självklart val för mig.”

– Det är inte så enkelt att bara säga: ‘Okej, vi ses’. Jag skulle kunna ge upp en möjlighet att aldrig få jobba med det här teamet igen.

Med bara drygt ett år kvar till debuten har Cadillac nu fullt fokus på att bygga ett konkurrenskraftigt team. Men med en av världens största biltillverkare i ryggen råder det ingen tvekan om att det amerikanska inslaget i F1 kommer bli starkare än på länge.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Cadillac / Qian Jun / Getty Images (montage)

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.