Det är utländska bilhandlare som står för den största delen av bilexporten. Varje dag försvinner ungefär 75 elbilar ur landet, enligt data från Carinfo. Det kan jämföras med att ungefär 300 elbilar som nyregistreras per dag.
Första halvåret 2025 försvann över 14 000 elbilar ut från Sverige, en ökning på 70 procent. Tesla Model Y ökade med hela 553 procent.
Exporten av bensin- och dieselbilar föll med 26 procent under samma period och för laddhybrider är minskningen 45 procent.
Läs även: Skenande export ger brist på beg-bilar
Oftast 3 år gamla elbilar
Drygt 60 procent av de exporterade bilarna var max fem år gamla, uppger myndigheten Trafikanalys. Elbilarna är i snitt ännu nyare, oftast rör dig sig om tre år gamla bilar som återlämnats efter leasing.
Det gör de mest exporterade elbilarna speglar försäljningen för tre år sedan. Topp-tre är: Volkswagen ID.4, Volvo XC40 Recharge och Polestar 2.
Läs även: EU hotar Sverige med miljardböter – för stor export av elbilar