
Under den gångna veckan har råoljepriset på världsmarknaden varit nere under 40 dollar per fat – och tidvis legat kring 35 dollar – en nivå som vi inte sett sedan 2004. Orsaken till de låga priserna är en överproduktion i världen och det har under hösten avspeglat sig i allt lägre priser för bensin och diesel.
För de som ska ut och åka i helgerna är de låga bränslepriserna välkomna. På många ställen i landet kostar nu 95 oktan under tolv kronor litern. De mackar som pressar priserna allra hårdast i Sverige närmar sig faktiskt ”elvakronorsstrecket”.
Man får gå tillbaka till 2005 för att hitta priser på 95 oktan som legat under elva kronor per liter. Räknar man dessutom in KPI (konsumentprisindex) är dagens bränslepriser faktiskt nere på samma nivå som vi hade 2004. Ska man hitta perioder när bensinen kostade stadigt under 10 kr/l får man gå tillbaka till 1997 (med KPI inräknat). Som dyrast var bensin och diesel under 2012, då var 95 oktan snubblande nära 15 kr/l.
När USA för några år sedan fick riktig volym på sin utvinning av skiffergas och skifferolja satte det press på övriga oljeproducenter. Ryssland är i ett ekonomiskt ansträngt läge och ville inte minska sina oljeinkomster, vilket flertalet andra oljeproducerande länder inte heller vill. Oljekartellen Opec har varit ovilliga att ge bort marknadsandelar och även de har bibehållit sin produktion. Allt sammantaget har det lett till välfyllda lager och just nu rekordlåga priser.
Alla oljeproducenter vill få upp prisnivån men ingen vill skänka bort marknadsandelar. Det som gör framtidsprognosen osäker är att sommarens avtal mellan USA och Iran om kärnenergiprogram gör att Iran nu kan exportera olja igen. Under första halvan av 2016 får vi se vad den exporten innebär och hur den påverkar prisutvecklingen.
De låga råoljepriserna kan också vara en lockande möjlighet för regeringen att bättra på sina finanser genom att höja bränsleskatterna. En sådan höjning aviserades i höstas då regeringen föreslog 60 öre dyrare bensin och 66 öre dyrare diesel. Fler höjningar är inte uteslutet, speciellt inte när bränslepriserna ändå faller nedåt.