Onvo L60 är den första bilmodellen från Nio:s nya lågprismärke Onvo. Namnet är en förkortning för ”on voyage”, alltså på resa. L60 har nu lanserats i Kina, men en global expansion ska ske senare under året.
Onvu L60 kan beskrivas som en suv-coupé och företaget är tydliga att de mäter sig med Tesla, och L60 tar sikte på Tesla Model Y.
Bakom formgivningen står den tidigare Bentley- och Skoda-designern Raul Pires som arbetet tjugotalet år inom VAG.

För att konkurrera med Tesla Model Y och kunna erbjuda längre räckvidd har Onvo filat hårt på karossen för att få ner luftmotsåndet till 0,229.
Enligt den kinesiska körcykeln förbrukar Onvo L60 12,1 kWh/100 km. Det är en utopisk siffra, men det är intressant att jämföra med Tesla Model Y som förbrukar 12,5 kWh/100 km enligt samma mätmetod. En skillnad på 3,2 procent.
I likhet med Nio kan Onvo L60 byta batteri på Nio:s batteribytesstation av generation tre och fyra. L60 kommer att säljas med tre olika batteristorlekar som ger 555, 730 eller 1000 kilometers räckvidd enligt den kinesiska körcykeln CLTC som man ska ta med en rejäl nypa salt.
Onvo visar inte så mycket av interiören. Vi får dock veta att det finns en centralt placerad 17-tums infotainmentskärm. I baksätet finns 8-tumsskärm. Bilen har också head up-display.

I Kina kostar Onvo L60 cirka 30 000 kronor mindre än motsvarande Tesla Model Y. L60 kommer att säljas bak- eller fyrhjulsdrift.
Onvo L60 är 489 cm lång, 193 cm bred och 161 cm hög. Axelavståndet är 295 cm. i den här kaxiga videon gör Onvo en lång rad jämförelser med Tesla Model Y.