Opel visar nu hur framtidens självkörande bilar kan kommunicera direkt med fotgängare.
På ljussymposiet ISAL i Darmstadt presenterade Opel, Stellantis och Tekniska universitetet i Darmstadt en specialbyggd Opel Grandland som använder både strålkastare och en liten display i fronten för att tala om när det är säkert att korsa vägen.
När bilen kör i självkörande läge lyser blinkers i cyan för att signalera att systemet är aktivt. Om kamerorna upptäcker en fotgängare växlar ljusen till magenta och bilen börjar bromsa.
När bilen står helt stilla ändras färgen till grönt och en gående-ikon visas på displayen – en tydlig signal att det är säkert att korsa gatan.

Nytt språk i trafiken
För att undvika förväxling med befintliga trafikljus har Opel valt färger som inte används i dag. Cyan och magenta testas nu som möjliga standardfärger för självkörande bilar.
Tekniken bygger på kameror och AI som känner igen både gester och rörelser. Om systemet blir osäkert uppmanas föraren att ta över, precis som regelverket för nivå 3-autonomi kräver.
För svenska bilister är frågan när, snarare än om, tekniken når våra vägar. Sverige har hittills varit försiktigt med att öppna för självkörande fordon på allmän väg, men lösningar som denna kan bidra till att öka acceptansen.
Opel betonar också att tekniken kan bli en naturlig förlängning av deras redan etablerade Intelli-Lux-strålkastare, som finns i modeller som Astra och Corsa och säljs på svenska marknaden.
Projektet har pågått sedan 2022 och finansieras inom Stellantis forskningsnätverk. Något datum för lansering i serieproduktion är inte klart, men Opel ser tekniken som en byggsten för framtidens självkörande fordon.
Läs också: Stockholm stoppar självkörande Teslor – för stor risk